brändikäyrä

palstalla seurataan, miten suosikkibrändien arvostus on kehittynyt 2000-luvulta

2000 Suomalaisen Medipolarin vuonna 1986 lanseeraama Burana saa vahvemman versionsa käsikauppaan ja kerää mainetta krapulantappajana. Sloganin mukaan lääke tehoaa miesmäiseen kipuun.

2001 ValittujenPalojen bränditutkimuksessa lehden lukijat nostivat Buranan arvostetuimmaksi kipulääkemerkiksi.

2002 Buranan tunnetuin mainos raiskaa Beethovenin FürElise-pianoteosta. Mainos ilahduttaa ja vihastuttaa, mutta on silti yksi mieleenjääneimmistä tv-spoteista.

2003 Buranan markkinaosuus käsikaupan kipulääkkeissä on 40 prosenttia, vaikka se on tuoteryhmän kallein valmiste. Burana on muuttunut kipulääkkeen yleiskäsitteeksi.

2004 Orionin talliin 1990-luvun alusta kuulunut Burana vahvistaa Orionin asemaa apteekkien itsehoitotuotteiden markkinajohtajana.

2005 Orionin liikevaihdosta jo 65 prosenttia tulee viennistä, mutta Burana on selkeästi kotimarkkinabrändi.

2006 Orion täyttää 90 vuotta ja vahvistaa omaa ja brändiensä imagoa mainostoimistoKingin avulla.

2007 Burana Caps -mainonta voittaaLääketeollisuusry:njakaman Vuoden lääkemainos -palkinnon. Mainonta on mainostoimisto Reflexin tekemää.

2008 Lääkelaitos antaa kipulääkkeissä luvan 20 ja 30 tabletin pakkauskokojen myynnille. Aiemmin käsikaupan kipulääkkeiden myyntipakkauskoko oli 10 nappia.

2009 TNS Atlaksen bränditutkimuksessa Burana on yhä kiistaton kunkku, mutta kilpailijoistaGlaxo Smith Klinen Panadol nousee.

brändikäyrä