Finnish Design Shop tehosti kansainvälistä markkinointiaan vuoden 2019 kesällä ”Unboxing Nordic Happiness” -brändikampanjalla.

Kahden mainosfilmin avulla haettiin uusia asiakkaita erityisesti New Yorkin ja Tokion alueiden suurilta markkinoilta.

Filmien taustalla on yrityksen lupaus ”Pieces of Nordic Happiness”, joka pohjautuu Suomen ja muiden Pohjoismaiden tunnettuuteen maailman onnellisimpina maina.

Nyt konsepti on saanut jatkoa uusilla, ystävänpäiväviikolla julkaistuilla toteutuksilla, jotka korostavat entisestään Finnish Design Shopin maailmanlaajuisia toimituksia.

Vuodesta toiseen Pohjoismaat hallitsevat World Happiness Report -tutkimuksen kärkeä, ja kahtena viime vuotena Suomi on valittu tutkimuksessa maailman onnellisimmaksi maaksi.

Brändifilmeissä konkretisoidaan ”Nordic Happiness”, joka siirtyy paketista tilaajalle hymyilevän ja lämminsydämisen onnellisuushahmon muodossa. Keskeisenä viestinä on, kuinka hyvä ja aikaa kestävä muotoilu sekä kaunis koti lisäävät onnellisuutta.

Finnish Design Shopin operatiivinen johtaja Reetta Noukka kertoo M&M:lle, että onnellisuusteema on pinnalla muun muassa World Happiness Reportin tulosten puolesta, joissa Suomi ja muut Pohjoismaat pärjäävät hyvin.

”Ehkä pohjoismaiset arvot yleisesti puhuttelevat juuri tässä maailmanajassa ja -poliittisessa tilanteessa erityisesti meidän kohderyhmäämme esimerkiksi Yhdysvalloissa.”

”Pohjoismaisen onnellisuuden paketointi kevyellä, hauskalla ja vähän absurdillakin tavalla vaikutti ilahduttavan ja naurattavan asiakkaitamme saamamme palautteen perusteella”, Noukka kertoo.

Finnish Design Shopin kohderyhmä Yhdysvalloissa on erityisesti itärannikon koulutettu, hyvin toimeentuleva ja matkusteleva väestönosa.

”Käytimme ensimmäisen Unboxing Nordic Happiness -kampanjamme kanavina YouTubea, Instagramia ja Facebookia, ja brändimme ostohalukkuus pomppasi jo muutaman viikon kampanjoinnin jälkeen yli 35 prosenttia”, Noukka kertoo.

Japanissa puolestaan on perinteisesti ollut erittäin hyvä suomikuva ja korkea Suomi-designin arvostus.

”Tuplasimme myyntimme molemmilla markkinoilla viime vuonna. Odotukset ovat korkealla myös nyt starttaavan uuden kampanjan osalta.”

Filmejä näytetään yrityksen omissa digikanavissa kaikille asiakkaille ympäri maailman. Lisäksi Finnish Design Shop tekee maksettua digimainontaa muun muassa Youtubessa ja Instagramissa.

”Suurimmat panostukset kohdistuvat Pohjois-Amerikkaan, joka on Suomen lisäksi suurimpia markkina-alueitamme”, Noukka kertoo.

”Kohderyhmä on kiireinen ja kriittinen”

Heinäkuussa 2019 julkaistut kaksi ensimmäistä brändifilmiä poikivat runsaasti positiivista palautetta.

Sosiaalisessa mediassa julkaistujen kommenttien lisäksi ihmiset lähettivät Finnish Design Shopin verkkokaupan asiakaspalveluun pyyntöjä, että filmejä tehtäisiin lisää.

”Saimme myös tosi hyvää palautetta edustamiltamme designbrändeiltä. Muun muassa nämä asiat rohkaisivat meitä tekemään kaksi jatko-osaa”, kertoo Reetta Noukka.

Brändivideoiden taustalla oleva ”Pieces of Nordic Happiness” ei ole Noukan mukaan yritykselle varsinainen kampanja vaan toiminta-ajatus ja brändilupaus.

Filmejä on tarkoitus esittää Finnish Design Shopin muun tekemisen yhteydessä noin vuoden verran tästä eteenpäin. Kampanjan budjettia Noukka ei kommentoi.

Konseptin luomisessa kumppanina on toiminut markkinointiviestintätoimisto Make it Simple. Filmien tuotannosta on vastannut Otto Films. Lisäksi kumppaneihin lukeutuu Finnish Design Shopin digimediatoimisto Tulos Helsinki.

Make it Simplen toimitusjohtaja Vesa Tujunen arvioi, ettei onnellisuus myynninedistämisen kärkenä olisi ollut luontevaa kotimaiselle vientiyritykselle vielä joitain vuosia sitten, mutta hyperonnellinen halaava suomalaishahmo osuu hyvin tähän aikaan.

”Kampanjan onnistumisessa on kuitenkin ollut erityisen tärkeää tunnistaa se, että kohderyhmä on kiireinen ja kriittinen, ja spottien tulee koukuttaa mobiilikäytössä heti ensimmäisestä sekunnista lähtien. Unboxing-teema sopi tähän tarpeeseen erinomaisesti”, Tujunen toteaa.

Finnish Design Shop teki viime vuonna noin 28 miljoonan euron liikevaihdon. Tästä jo yli puolet tuli ulkomailta, mutta Noukka uskoo ulkomaisen myynnin osuuden kasvavan vielä huomattavasti.

”Liikevaihto on kasvanut noin 40 prosentin vuosittaista vauhtia, ja vastaavaa kasvua odotetaan myös tänä vuonna.”

Finnish Design Shop työllistää runsaat 80 henkeä, ja sen suurin omistaja on mediatalo A-lehdet.