Brändien arvostus 2016

M&M 23.12.2016 10:20

Onnibus nousi kärkeen

Colourbox

Liikenne- ja kuljetusbrändien kategoriassa vaihdeltiin sijoja, selviää Brändien arvostus -tutkimuksessa.

Onnibus on suomalaisten eniten arvostama brändi liikenteessä ja kuljetuksessa. Brändi paransi sijoitustaan yhdellä edellisvuodesta.

Toiseksi arvostetuin brändi on ExpressBus, joka myöski paransi sijoitustaan yhden pykälän verran vuodesta 2015.

Tämän vuoden tutkimuksessa Matkahuolto putosi kuktasijalta pronssille.

Tiedot perustuvat Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2016 -tutkimukseen, jossa selvitettiin kaiken kaikkiaan 1 005 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Näin tutkimme

Markkinointi&Mainonta-lehden Taloustutkimus Oy:n ja Brändien arvostus 2016 -tutkimuksessa selvitettiin kaiken kaikkiaan 1 005 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Taloustutkimus valitsi tutkitut brändit erillisessä esitutkimuksessa internet-paneelissaan maaliskuussa 2016. Esitutkimuksessa selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit 117 tuoteryhmässä.

Vastaajille ei annettu vaihtoehtoja, vaan heiltä kysyttiin ”Mitä brändejä eli merkkejä, tuotemerkkejä tai yrityksiä tulee mieleenne tuoteryhmästä x?”.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimus toteutettiin kesä–heinäkuussa 2016. Tutkimuksen vastausprosentti oli 37.

Vastaajia pyydettiin antamaan jokaiselle tuntemalleen brändille arvosana (4–10) sen mukaan, kuinka paljon hän kyseistä brändiä arvostaa.

Lisäksi kysyttiin, käyttääkö vastaaja brändiä pääasiallisesti, onko vastaaja nähnyt brändin mainontaa viimeisen puolen vuoden aikana sekä voisiko vastaaja suositella brändiä muille. Tänä vuonna kysyttiin viime vuoden tapaan myös sitä, millaisena brändin hintatasoa pidetään ja antaako se hyvän vastineen rahalle.

Markkinointi&Mainonta-lehden brändilistan sijoitusten perusteena on käytetty ensisijaisesti annettujen arvosanojen keskiarvoa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö