Asiakkuuskokemuksen ammattilaiset ehdottivat parhaaksi asiakasteoksi tänä vuonna Helsingin keskustakirjasto Oodia.

Viime vuonna valmistunut Oodi vei voiton kirjaston konseptin kokonaisvaltaisena uudistajana, kiireettömänä kohtaamispaikkana sekä monipuolisia palveluja tarjoavana ja elämyksellisenä ympäristönä arjen erilaisille tekemisille.

CXPA Finlandin toiminnanjohtaja ja asiakkuuskokemuksen suunnittelutoimisto Shiruten toimitusjohtaja Sirte Pihlajan mukaan Oodi on tuonut kirjaston lähemmäksi asiakkaidensa arkipäivää ja keskelle Helsinkiä sekä uudistaut samanaikaisesti kirjaston asemaa ja merkitystä kulttuuripalvelujen tuottajana ja mahdollistajana.

”Moninaiset palvelut ja tilat ovat kaupunkilaisten käytössä seitsemänä päivänä viikossa, aamuvarhaisesta iltamyöhään” Pihlaja toteaa tiedotteessa.

Suomen Parhaaksi Asiakasteoksi valitun ehdotuksen perusteluissa Oodin ansioiksi luetaan se, että kyseessä on kansainvälisen tason mitat täyttävä kulttuurimatkailukohde.

Samaan aikaan kirjasto toimii myös kokeilualustana ja kokemusmaailman laajentajana uusille arjen palvelumuodoille, esimerkiksi tuomalla robotiikkaa ihmisten kohdattavaksi yksinkertaisissa palvelutehtävissä. Oodia on suunniteltu eri tavoin kaupunkilaisia ja kumppaneita osallistaen.

”Suunnittelussa on hyödynnetty palvelumuotoilua parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen aikaansaamiseksi. Myös eri kerrosten ja tilojen ratkaisuissa on kuunneltu asiakaskehittäjien ja yhteistyökumppaneiden toiveita ja tarpeita. Palvelujen toimivuudesta kerättiin näkemyksiä ja tapahtumien sisältöjä ideoitiin yhdessä asiakkaiden kanssa”, perusteluissa todetaan.

Aiemmin Oodi on saanut muun muassa Vuoden teräsrakenne -palkinnon viime vuonna. Kirjastorakennus valittiin elokuussa vuoden parhaaksi yleiseksi kirjastoksi Ateenan kansainvälisessä kirjastokonferenssissa.

Käyntejä Oodissa on laskettu jo lähes 2,7 miljoonaa.

”Oodi on jo kerännyt useita palkintoja, mutta tuntuu hyvältä että upean rakennuksen ja monipuolisten palveluiden lisäksi nostetaan esiin myös tämä asiakaskokemuksen näkökulma.”

”Olemme erittäin iloisia että asiakaskokemuksen eteen tekemämme työ noterataan, sillä asiakkaat on huomioitu alusta lähtien jo suunnitteluvaiheessa. Jatkossakin vilpittömästi toivomme saavamme asiakkailta palautetta, jonka avulla voimme kehittää toimintaamme", pedagoginen informaatikko Riikka Leskinen ja tiiminvetäjä Auli Aho Oodin asiakaskokemustiimistä kommentoivat saamaansa palkintoa.

Kunniamaininnan sai tänä vuonna K-Citymarket Päivölän kauppias Olli Pehkonen. Asiakkaan toiveesta herännyt idea gluteenittomien irtokarkkien myynnistä toteutettiin keliakiaa sairastavien lasten ja muiden iloksi.

K-Citymarket Päivölän lisäksi kunniamaininnan sai Kesäkahvila Unskan perustaja Maria Kokkonen. Kunniamaininta myönnettiin erinomaisesta asiakaspalvelusta, kokonaisvaltaisesta asiakaskokemuksesta sekä kylätaajaman elävöittämisestä.

Suomen Paras Asiakasteko –palkinto myönnetään suomalaisyrityksen tai -organisaation vaikuttajalle, joka on auttanut erityisesti unohtumattomien asiakkuuskokemusten aikaansaamisessa erilaisissa asiakaskohtaamisissa.

Ehdokkaana voi olla asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilainen tai tiimi yrityksen sisällä tai ulkopuolinen asiantuntija, rooliin ja organisaatiohierarkiaan katsomatta.

Kansainvälistä asiakkuuskokemusten päivää vietettiin tänä vuonna seitsemättä kertaa.

Lue lisää: Oodi taipui myös ruotsiksi

Lue lisää: Helsinki pieksee Tukholman