Osuuspankkikeskuksen markkinointijohtaja Stina Suominen uskoo, että OP-ryhmän 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi tehty lahjoitus antaa lahjoittajalle muutakin kuin hyvän mielen.

- Emme tule liittämään hyväntekeväisyystempausta markkinointiimme ja mainontaamme, mutta uskon, että teko puhuu puolestaan niin mediassa kuin kirjastoissa, eli ihmisten arjessa.

Tukea taiteella ja tieteellä

Osuuspankkiryhmän pääjohtaja Antti Tanskanen on samoilla linjoilla, mutta muistuttaa, että pankkirypäs panostaa voimakkaasti myös tieteen ja taiteen sponsorointiin.

- Olemme tukeneet aiemmin muun muassa Alzheimer -keskusliittoa, Mannerheimin lastensuojeluliittoa, Sotainvalideja ja SOS-lapsikyliä. Vaikka nyt tehty panostus on hyvin mittava, suurimmat panostuksemme liittyvät kulttuurin ja taloustieteellisen tutkimuksen tukemiseen OKO:n Taidesäätiön ja Tutkimussäätiön voimavaroin.

Osuuspankkikeskuksen brandmanager Katri Korpikallion mukaan OP-ryhmä panostaa tulevana kesänä Helsingin Juhlaviikoille, Tangomarkkinoille, Kuhmon kamarimusiikkijuhlille ja Savonlinnan oopperajuhlille.

- Näitä tapahtumia hyödynnämme myös markkinoinnissamme.

Yhteisöllisyyden asialla

Osuuspankkiryhmän hyväntekeväisyys on Tanskasen mukaan vanhempaa perua.

- OP-ryhmä perustettiin 1902 hoitamaan maaseudun vähävaraisten luototusta, jonka turvin torpparit pystyivät tekemään perushankintoja. Kirjastoprojekti liittyy tähän traditioon, meille paikallisuus ja siihen liittyvä yhteisöllisyys ovat tärkeitä arvoja. Sekä kirjasto että Osuuspankki ovat alueellisen kulttuurin ja hyvinvoinnin edistäjiä.

Kolmanneksi kirjastolahjoituksen kriteeriksi Tanskanen mainitsee edelläkävijyyden.

- Sekä kirjastot että pankit ovat raivanneet tietä tietoyhteiskunnalle. Me OP-ryhmässä haluamme tarjota edelläkävijöinä uusia palveluja ja palvelukanavia.

OP-ryhmän atk-lahjoitukseen sisältyy koneiden lisäksi käyttöjärjestelmät, asennus, huolto ja kolmen vuoden takuu.