OP Ryhmään kuuluva DriveNow laittaa pillit pussiin helmikuun 29. päivänä. OP:n tiedotteen mukaan kesällä 2017 aloittaneen palvelun ”jatkamiselle ei valitettavasti löytynyt sopivia vaihtoehtoja”.

”Liiketoimintaa on tarkasteltu jo jonkin aikaa. Palvelu on ollut pääkaupunkiseudulla toimiva, mutta tässä muodossa meillä ei ole ollut mahdollista jatkaa sitä”, sanoo DriveNow’sta OP:lla vastaava Lauri Tolvas.

Tolvas ei ota kantaa siihen, oliko liiketoiminta kannattavaa eikä kommentoi, olivatko jatkon esteenä ongelmat palvelun laajentamisessa. Hän ei paljasta myöskään, yritettiinkö liiketoimintaa myydä toiselle toimijalle.

Käytössä olleet 150 autoa myydään sen jälkeen kun toiminta on ajettu alas.

Lakkauttaminen aiheuttaa ”mahdollisesti” henkilöstövaikutuksia, mutta tarkemmin Tolvas ei asiasta kerro. Liiketoiminnan parissa työskennelleitä henkilöitä on ”muutamia”, tarkkaa lukumäärää Tolvas ei yksityisyyden suojaan vedoten kerro.

OP on kaksi vuotta sitten aloittaneen toimitusjohtaja Timo Ritakallion alaisuudessa järjestellyt ahkerasti toimintaansa uusiksi. Yt-neuvotteluja käytiin viimeksi syksyllä ja niiden seurauksena työpaikat vähenivät 250:llä. Ritakallio kyseenalaisti autobisneksen jo marraskuussa 2018 Kauppalehdelle. Liikkumispalvelu sopi huonosti OP:n ydintoimintaan.

DriveNow’n tiedotteessa sanotaan, että yhteiskäytössä on autoilun tulevaisuus. Ritakallion näkemys oli vuosi sitten, että 80 prosenttia ihmisistä haluaa omistaa autonsa itse ja ajokortillisten nuorten määrä kaupungeissa oli laskussa.

Asiakkaiden tulee käyttää mahdolliset krediittinsä loppuun ennen maaliskuun 1. päivää. Niitä ei siirretä 17 maassa toimivaan BMW:n omistamaan ShareNow-palveluun, jonka franchise DriveNow on.

Yhteiskäyttöautoja tarjoavat pääkaupunkiseudulla yhä ainakin City Car Club ja 24Go.