>> Kauppalehti uudistaa 20-vuotiaan lifestyleliitteensä Option.

- Siellä on tiettyjä aiheita ja toimintatapoja, jotka ovat jääneet kultaiselta 90-luvulta. Nyt on syytä katsoa, mitä lukijat tällä hetkellä arvostavat ja millaista bisnesaikakauslehteä heille kannattaa tehdä, Kauppalehden toimitusjohtaja Juha-Petri Loimovuori sanoo.

Asiantuntijat hukassa

Option uudistamisen perimmäinen syy on lukijamäärien trendinomainen lasku. Kun sillä oli vuosituhannen vaihteessa 406 000 lukijaa, viime vuonna määrä oli tippunut 269 000:een. Kauppalehden lukijakunta on samalla kutistunut noin sadallatuhannella 219 000:een.

Syksyksi valmistuvaa uudistusta vetää Kauppalehden päätoimittaja Hannu Leinonen. Hän ei usko, että notkahdus liittyisi Option 80-luvulla kokoaman vanhimman lukijakunnan eläköitymiseen.

- En usko, että tämä on sinänsä ikäkysymys. Kato on ilmeisesti käynyt asiantuntijakohderyhmässä. Optio tavoittaa hyvin yrittäjät ja ylimmän johdon, mutta asiantuntijaporukassa on toivomisen varaa.

"Valitettavan vähän tosirikkaita"

Mainosmyynnin kehitys heijastelee herkästi lukijamäärien kehitystä. Option mainosmyynti on ollut poikkeusvuotta 2004 lukuunottamatta laskussa vuodesta 1999, joka on tosin vertailuajankohtana enemmän kuin haastava.

- Optio on ollut kuluttajamainonnan high end -markkinoilla hyvä tuote. Kannattavuudella mitattuna se on erinomainen suomalainen aikakauslehti, Loimovuori kehaisee.

Hänen mukaansa Kauppalehti haluaa olla jatkossakin sekä kuluttajamainonnan että yritysmainonnan media. Optiota viedään tässä positioinnissa entistä enemmän kuluttajien suuntaan, eli oletettavasti etäämmälle myös M&M:ää julkaisevan Talentumin Talouselämä-lehdestä.

- Suomessa on valitettavan vähän todella rikkaita ihmisiä. Hyvin toimeentulevia ihmisiä on miljoona, joten b-to-c-mainosmarkkinassa meillä on enemmän voitettavaa kuin b-to-b:ssä. Optio on aina ollut vahva lifestylelehti, ja tulevaisuudessa se on sitä vielä vähän enemmän.

Lisää resursseja

Option uudistaminen liittyy elimellisesti koko Kauppalehden portfolion päivittämiseen. Emolehden ulkoasua päivitettiin kuluvalla viikolla ja Option ulkoasua freesattiin viimeksi vuosi sitten. Kahden vuoden ikään ehtineen Kauppalehti Presson ja Option toimitukset yhdistettiin keväisten yt-neuvottelujen yhteydessä.

- Feature-toimituksen myötä saamme Optiolle tukevammat resurssit. Se oli organisaatiouudistuksen yksi tavoite: saada aikaan parempi Optio.

Samalla Presson resurssit ovat vähentyneet. Lauantailiitteen tulevaisuutta Loimovuori kommentoi vasta loppuvuodesta, kun lehti saavuttaa kolmen vuoden iän. Hän kuitenkin korostaa, että alkuvuosi on lähtenyt hyvin käyntiin.

Option mediamyynti on Loimovuoren mukaan piristynyt tammi-huhtikuussa reilut viisi prosenttia vuotta aiemmasta. Koko aikakauslehtimedia ponkaisi tammi-maaliskuussa liki yhdeksän prosenttia.