Itella vaihtaa nimensä takaisin Posti ksi vuodenvaihteessa. Samalla uudistuu myös ilme, jonka on suunnitellut N2 Nolla.

Inspiraatio uuteen logoon ja visuaaliseen ilmeeseen on Postin mukaan logistiikan palvelut ja paketit.

Oranssi on puolestaan postin ja logistiikan väri. Postimuseon mukaan keltainen tai oranssi on ollut postin väri jo 1500-luvulta lähtien.

"Uusi ilmeemme sitoo yhteen Postin pitkän historian ja uudenlaiset palvelumme. Vauhtia kuvaava viiva logossa kertoo kuvaa, miten sujuvoitamme asiakkaiden arkea tekemällä palvelun helpoksi ja nopeaksi. Postin “i” edustaa pakettia, sanoo toimitusjohtaja Heikki Malinen tiedotteessa.

Torvi oli myös postin tunnuksena hyvin pitkään. Postimuseon mukaan jo 1600-luvulla ensimmäisen postinkantajan vaakunamerkissä oli torvi. Suomen postin virallisessa logossa postitorvi oli vuodesta 1917 vuoteen 2002.

Positiivista palautetta

Malisen mukaan Posti on saanut paljon positiivista palautetta nimenvaihdoksesta.

"Me postilaiset olemme hyvin ylpeitä Postista ja samalla hyvin nöyriä kansalaismielipiteen edessä", toimitusjohtaja Malinen sanoo.

Vaikka perinteisiä posteja lakkautetaankin, kasvattaa Posti palvelupisteidensä määrää. Viidessä vuodessa palvelupisteiden määrä on kasvanut lähes 30 prosenttia ja niitä on jo yli 1450.

"Tavoitteenamme on, että palveluidemme ansiosta asiakkaiden arki on sujuvampi. Esimerkiksi verkkokaupan lisääntyessä asiakkaat odottavat Postin palvelupisteverkostolta entistä monipuolisempia nouto- ja lähetystapoja ja laajempia aukioloaikoja", Malinen toteaa.

Uusi logo korvaa vanhat Itella- ja Posti-kyltit sekä valomainokset. Postiautoihin teippaukset ja maalaukset vaihdetaan huolto- ja korjaamokäyntien yhteydessä vuoden 2015 aikana.