Pula dataosaajista haittaa markkinointiteknologioiden käyttöönottoa ja datavetoisen markkinoinnin kasvua Suomessa. Dataosaamisen puute on alkanut näkyä, kun yhä useampi markkinoija on investoinut markkinointiteknologiaan ja on ottamassa sitä nyt käyttöön

Markkinointitoimisto ToinenPHD :n toimitusjohtajan Jussi Piri n mukaan osaajapula voi näkyä yrityksissä merkittävinä taloudellisina menetyksinä.

"Markkinoinnin dataympäristöihin ja teknologiaan on satsattu sadoista tuhansista miljooniin euroihin, mutta niistä ei saada nyt liiketoimintahyötyjä irti."

Tarvetta olisi ihmisille, jotka osaisivat käyttää uudenlaisia järjestelmiä, käsitellä dataa ja tulkita datan kertomaan tietoa. Heitä on kuitenkin työmarkkinoilla vähän.

Pirin mukaan pula johtuu siitä, että datavetoiseen markkinointiin on tarjolla liian vähän koulutusta. Samaan aikaan markkina on muuttunut vauhdilla.

"Haastattelemme paljon koulusta valmistuvia. Markkinoinnin operoinnin työkaluja on käyty vain päällispuolisesti läpi", Piri väittää.

Osaajapulaa helpottaakseen ToinenPHD emoyhtiö Omnicom Media Group on aloittanut itse koulutusohjelman automaatio- ja analytiikkaosaajille. Pirin mukaan OMG on tarkoitus kouluttaa tänä vuonna 50 henkilöä.

Ensimmäiset koulutuksen aloittaneet komppaavat Piriä siinä, että he olisivat kaivanneet opinnoissaan lisää painotusta digitaaliseen markkinointiin.

”Digitaalisen markkinoinnin käsittely painottui sisällöntuotantoon”, kertoo Jaakko Peltonen, joka on opiskellut yliopistossa kauppatieteitä.

Ammattikorkeakoulussa joitakin vuosia sitten markkinointia opiskelleen Satu Portin in mukaan koulutuksen pintapuolisuus on selvinnyt, kun markkinointiteknologiaan on tutustunut myöhemmin ja oppinut, että digitaalinen markkinointi on muutakin kuin some-kanavien päivittämistä.

Myös muutama vuosi sitten digitaalisen median koulutusohjelmasta tradenomiksi valmistunut Laura Seppälä kertoo, että markkinointiteknologioita käytiin vain pintapuolisesti läpi hänen kouluaikanaan.

”Olisi helpompi, jos koulutuksesta pystyisi saamaan ohjenuoria suuntautumiseen”, sanoo Seppälä.

Lue Markkinointi & Mainonta -lehdestä (4/2018) lisää siitä, millä muilla tavoilla osaajapulaa on ratkottu.