Suomalaiset tekstiili- ja vaatetusalan toimijat ovat koronakriisin myötä haastavassa tilanteessa. Kivijalkakauppojen myynti on romahtanut, joten jotain pitää keksiä.

Tilanteen piristämiseksi kotimainen erävaatettaja Sasta ideoi yhdessä kenkäbrändi Saint Vacantin ja miestenvaatettajan Frennin kanssa uudenlaisen ystävämyyntitempauksen.

Tavoitteena on kannustaa kuluttajia ostamaan suomalaisilta valmistajilta lisäarvoa tuottamalla.

Kampanjan periaate on yksinkertainen: osta yhdeltä kotimaiselta brändiltä uusi tuote, niin voit saada toiselta brändiltä kaupantekijäislahjan.

”Nyt, jos koskaan, on aika puhaltaa yhteiseen hiileen – turvallisesti vuorotellen. Siksi haluaisin nähdä, että suomalaiset kuluttajat ja alamme toimijat tekisivät yhdessä kauppaa”, Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala sanoo.

Tempauksen pohjana on Sastan viimevuotinen 50-vuotisjuhla, jossa korostettiin kotimaista designia ja suomalaisia laadukkaita toimijoita. Viime vuonna Sasta teki kollaboraatiotuotteita suomalaisten yritysten kanssa Myssyfarmista Costoon.

”Halusimme juhlavuotenamme kiinnittää yleisesti huomiota suomalaiseen vaatetusosaamiseen ja sen jatkuvuuden tärkeyteen, joten juhlistimme puolen vuosisadan merkkipaaluamme nostamalla esiin muita alamme kotimaisia toimijoita” kertoo Juha Latvala.

”,Juhlavan sanomamme merkitys on tänä keväänä noussut tärkeämmäksi kuin koskaan. Haluamme tässä haastavassa tilanteessa pistää ulkoisille tekijöille kuitenkin hanttiin perisuomalaisella jääräpäisyydellä, mutta emme pysty siihen yksin”, Latvala jatkaa.

Frenn oli innolla mukana ideassa, joka myös vahvistaa suomalaisten brändien jo ennestään hyvää yhteishenkeä.

”Tulemme piristämään suomalaisen muodin liikkumista #yhdessäkauppaa-kampanjalla, jossa mukana olevat antavat omasta mallistostaan kaupanpäällislahjan sille, joka ostaa jonkin toisen kampanjassa mukana olevan suomalaisen tuottajan tuotteen. Kutsumme kaikki hienot ja kestävät Suomi-brändit rohkeasti mukaan tekemään yhdessä kauppaa”, sanoo puolestaan Frennin Jarkko Kallio.

Kallio muistuttaa myös, että suomalaisen kuluttajan ostaessa suomalaisen yrityksen tuotteen suomalaisesta kaupasta, sen arvosta jää noin 83 % Suomeen.

”Tämä siitäkin huolimatta, vaikka itse tuote olisi valmistettu muualla, kuten esimerkiksi vastuullisesti lähituotantona Baltian tai muussa EU-maissa”, Kallio tarkentaa.

Suomalaisen vaateteollisuuden vahvuuksiin kuuluu vastuullisuus. Tarkoitus onkin kannustaa suomalaisia kuluttajia ympäristön kannalta kestäville, hyvältä tuntuville ja siltä myös näyttäville ostoksille, hankkeen taustamiehet tiedottavat.

”Haluamme kaupanpäällistempauksella kannustaa kuluttajia paitsi valitsemaan laadukasta ja yksilöllistä kotimaista lifestyle-designia ja muotia, mutta saamme samalla oivan keinon saattaa varastoissamme olevia ylimääräisiä yksittäiskappaleita kiertoon ja käyttöön. Suurimmalta osalta Suomalaisilta design-alan yrityksiä löytyy varastoistaan näytteitä, klassikoita tai jostain syystä myymättä jääneitä edelliskauden kappaleita, jotka ovat edelleen arvokkaita ja laadukkaita”, kertoo Saint Vacantin Jani Gerkman.

Tällä viikolla käynnistynyt kampanja on jo innostanut monia suomalaisvalmistajia. Mukaan Yhdessä kauppaa -kampanjaan ovat ilmoittautuneet Sastan, Saint Vacantin ja Frennin lisäksi Costo, Pure Waste, Kasperi, Hálo, Arela, Terhi Pölkki ja Papu Design.

Yritykset valitsevat lahjansa itse. Sasta aloittaa koreilla panoksilla.

”Tarjoamme seuraaville viidelle Saint Vacantin kengät ostaneille Sastan klassisen Pointer-takin kaupan päälle. Hyvää mieltä ja lisäarvoa tuottamalla sekä kestävää laatua kierrättämällä pääsemme yhdessä eteenpäin”, kannustaa Sastan Juha Latvala.