Äänekkäät signaalit

Ostaisinko vesipyssyn? No en todellakaan. Kunnes luin Helsingin Sanomista, (6.6.2012) kuinka kolme poikaa testaa vesipyssyjä. Rasmus Kallio , Veeti Salonen ja Vilho Palaskari kiinnittävät isolla kuvalla lukijan huomion. "Nyt on iso tankki!" Iso tankki ei ole HS ulkomaanosion otsikko vaan Kuluttajat-sivun nosto. Ja kukapa ei haluaisi isoa tankkia? "Hei, tässä on kaksi piippua!" Kaksi piippua, miksipä ei?

Aina silloin tällöin mietitään, mikä on viestinnän ja mainonnan ero. Vähän puhujan mukaan on ominaista korostaa toisen arvoa suhteessa toiseen. Viestintäihmiset puhuvat viestinnän puolesta, markkinointi-ihmiset markkinoinnin ja kumpikaan ei eroa kovasti autokauppiaasta. Oma merkki on paras merkki ja kun sen vielä ottaa kaikilla herkuilla, sillä tekee tulosta.

Hesarin juttu sai kuitenkin kesälaitumille halajavan viestinnän kauppanaisen pohtimaan jälleen viestinnän arvoa. Olen melko varma, että en ole halunnut vesipyssyä. Olen myös varma, että mikään mainos (missä niitä edes on?) ei olisi kiinnittänyt huomiotani. Yleensä vesipyssyistä puhutaan moralisoivasti: onko se edes fiksua, että pojat leikkivät vesipyssyillä, eikö niistä tule sillä tavalla tappajia? Ja se olisi saattanut olla reaktioni myös mainontaan. Kaikki kuitenkin muuttui kun Rasmus, Veeti ja Vilho astuivat kuvaan.

Viestintä on parhaimmillaan sitä, että se saa sinut haluamaan jotain. Se ei parhaimmillaan myy, vaan se parhaimmillaan houkuttelee ostamaan. Siinä se toimii hienovaraisemmin kuin mainonta. Parhaimmillaan se esittelee tuotteesi tai palvelusi kiinnostavassa, omaa itseään suuremmassa ja merkityksellisemmässä viitekehyksessä. "Meno oli arvaamatonta, mutta lystiä." Sitä minäkin haluan. Arvaamatonta, mutta lystiä menoa!

Ansaitusta mediasta ei turhaan puhuta ansaittuna. Se todella pitää ansaita. Yhä enemmän uskon, että puhtaasta mainonnasta, toistosta ja volyymista mennään kohti hienovaraisempaa tapaa houkutella ostajaa. Ja siinä maailmassa on vielä olemassa välitiloja, jotka vain taitavimmat viestijät osaavat hyödyntää.

"Vesisuihku ei satuttanut kuusivuotiasta testaajaa." Mikäs se siis olikaan: Super Soaker Lightning Storm , saa Toys'R'Us :ista…