Facebook antaa käyttäjilleen mahdollisuuden poistaa verkkojälkensä. Tämä pelottaa joitakin mainostajia, sillä vierailuhistorian poistaminen tekee käyttäjien uudelleen löytämisen monissa tapauksissa hyvin hankalaksi, kertoo AdAge.

Facebook on kertonut, että se antaa käyttäjilleen mahdollisuuden poistaa tiedot käynnistään sivustolla. Uudistuksen tarkkaa ajankohtaa Facebook ei ole kertonut. Viime viikolla yhtiö kertoi miettivänsä asiaa uudelleen mainostajien kannalta, koska muutos voisi haitata heidän kampanjoitaan. Tarkemmin asiasta ei kuitenkaan kerrottu.

Osa mainostajista on huolissaan käyttäjien mahdollisuudesta poistaa evästeensä ja tyhjentää Facebook-historiansa. Erityisen suurta huolta tuleva muutos herättää suoramarkkinoinnin tekijöissä, jotka hyödyntävät mainonnassaan ja digimarkkinoinnissaan niin kutsuttuja Facebook-pikseleitä.

Kyseessä on pieni JavaScript-koodi, jonka voi asentaa mille tahansa Facebookin ulkopuoliselle verkkosivustolle. Facebook-pikseli luodaan Facebook-mainostilillä ja se sisältää mainostilikohtaisen tunnisteen. Käytännössä pikseleiden avulla on mahdollista tunnustaa esimerkiksi Facebook-käyttäjä, joka on juuri vieraillut yrityksen verkkokaupassa ja siirtänyt tuotteita digitaaliseen ostoskoriinsa.

Mikäli tämän yhteyden tunnistaminen katoaa, se osuu ikävällä tavalla verkkokaupan tekijöihin, sillä käyttäjien tavoittaminen ei enää onnistu entiseen malliin, arvioi sosiaalisen median toimiston Social Outlier in osaomistaja David Herrmann.

"Verkkokauppateollisuus on se, joka tässä joutuu ongelmiin. Me emme ole tehneet, mutta meidät heitetään bussin alle", Herrmann harmittelee AdAgelle.

Toisaalta monet ovat myös sitä mieltä, että vierailuhistoriansa poistaa joka tapauksessa vain pieni joukko käyttäjiä. Digitoimisto 360i:n maksetusta sosiaalisen median strategiasta kansallisesti vastaava johtaja Phillip Huynh arvioi, ettei uuden käyntihistorian poistaminen kiinnosta kovin suurta joukkoa käyttäjistä. Hän vertasi asiaa vuosi sitten voimaan tulleen EU:n uuden tietosuoja-asetuksen GDPR:n mukanaan tuomaan sääntelyyn, josta kohuttiin suuresti. GDPR ei kuitenkaan ole lopettanut internet-mainontaa, kuten pelättiin.

Facebook on kertonut mainostajille, että niin kutsuttu "puhdas historia" alkaa vaikuttaa heihin tämän vuoden jälkipuoliskolla.