Kampanjat

Aleksi Ylä-Anttila 23.5.2018 11:56 päivitetty 23.5.2018 12:30

Otavamedia houkuttelee mainostajia Finnair Plus -pisteillä - mitä sanoo verottaja?

Colourbox

Verottaja: henkilökohtaiseen käyttöön menevät Finnair Plus -pisteet ovat veronalaista tuloa.

Otavamedia houkuttelee mainostajia Finnair Plus -pisteillä kesällä. Palkintopisteet saa kampanjan varaaja.

Tämä on herättänyt kysymyksiä muun muassa verotuksen suhteen.

Johtava veroasiantuntija Pirjo Mäkynen Verohallinnon henkilöverotusyksiköstä kertoo, että mainostava yritys voi antaa palkinnoksi saadut Plus-pisteet yksittäisen työntekijänsä käyttöön. Jos työntekijä käyttää työnantajan maksamilla kustannuksilla saatuja Plus-pisteitä esimerkiksi omaan lomamatkaansa, kyse on veronalaisesta tulosta.

"Jos Otavamedialta kampanjan ostanut yritys on valmis antamaan saadut Plus-pisteet henkilökuntansa käyttöön, siihen ei kukaan muu voi puuttua. Työntekijän on vain ilmoitettava saamansa etu, esimerkiksi säästynyt hinta lentolipuista, euromääräisesti oman veroilmoituksensa kautta", Mäkynen sanoo.

Otavamedian b-to-b-myynnin johtaja Tomi Takanen kertoo, että palkintopisteiden käyttötavasta päättää mainostava yritys.

"Kun puhutaan Finnairin Plus -pisteistä, kyseessä on luonnollisesti henkilökohtainen kanta-asiakaskortti. Yritys voi linjata, ettei näitä pisteitä saa käyttää, ja pisteitä ei myöskään ole pakko hakea, automaattisesti ne eivät kenellekään siirry. Palkintopisteet voidaan ohjata esimerkiksi jollekin instanssille tai taholle, joka on mukana Finnairin verkostossa, kuten Lastenklinikoiden Kummit ry ja Hope ry. Pisteitä voi siis lahjoittaa myös hyväntekeväisyyteen", Takanen kertoo.

Palkintolennot ovat vain yksi tapa, jolla pisteitä voi hyödyntää. Pisteitä voi käyttää myös esimerkiksi lounge-palveluihin, aterioihin, lisämatkatavaroihin, hotelliyöpymisiin, auton vuokraukseen tai tuoteostoihin.

"Minun käsitykseni mukaan tässä toimitaan kanta-asiakasohjelmien säännösten puitteissa. Jos yrityksen eettiset säännöt ja politiikka sen mahdollistavat, näitä pisteitä saa ja voi hyödyntää", Takanen sanoo.

Uudenlainen avaus

Finnairin asiakasviestintä- ja suhdejohtaja Hanna Kourin mukaan Finnair Plus -kanta-asiakasohjelman partneriliiketoiminnan piiriin kuuluu tällä hetkellä noin 150 kumppania. Mukana on lentoyhtiöitä, hotelleja, autovuokraamoita, liikkeitä sekä maailmalla että Suomessa. Tärkeitä kumppaneita ovat myös luottokorttiyhtiöt. Pisteitä voi lahjoittaa myös valituille hyväntekeväisyysjärjestöille.

Partneriliiketoiminta perustuu siihen, että kumppaniyritykset ostavat Finnairilta Plus -pisteitä, joilla he palkitsevat asiakkaitaan, Otavamedian tapauksessa b-to-b-mainostajia. Sopimus Otavamedian kanssa ei poikkea muiden kumppaniyritysten kanssa tehdyistä sopimuksista.

Tomi Takanen kertoo, että Otavamedian kampanjabudjetti on "varsin maltillinen", sillä yhtiö hyödyntää kampanjan markkinoinnissa omaa verkkomediaverkostoaan sekä uutiskirjeitä ja sosiaalista mediaa.

"Näillä keinoilla tavoitamme valtaosan meidän suorista asiakkuuksistamme, joille tämä kampanja on pääsääntöisesti kohdennettu. Kampanjaan sisältyy lisäksi radiomainontaa, ja Finnair Plus nostaa kampanjaa esille omissa kanavissaan", Takanen kertoo.

23.5. kello 12.20 Otsikkoa ja juttua muutettu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö