Media

Ahti Terhemaa, Laura Kukkonen 16.11. 11:06

Otavasta tulee Alma Median suurin omistaja

Satumaari Ventelä
Markkinointi & Mainonta on osa Kai Telanteen johtamaa Alma Mediaa.

Ilkka-Yhtymä pienentää omistustaan Alma Mediassa. Otavan osuus yhtiöstä nousee yli 29 prosenttiin.

Otavan osuus Alma Mediasta nousee yli 29 prosenttiin.

Ilkka-Yhtymän hallitus on päättänyt myydä 16,4 prosentin osuuden Alma Median osakkeista Otavalle. Tätä ennen Otava on jo omistanut yhtiöstä lokakuun lopun tilanteessa 12,65 prosenttia, joten omistus nousee kaupan myötä yli 29 prosenttiin.

Otavan hallituksen puheenjohtaja Henrik Ehrnrooth kommentoi asiaa yhtiön lähettämässä tiedotteessa:

"Kaupan myötä Alma Mediasta tulee Otavalle strateginen vähemmistösijoitus. Yhtiöllä on vahva asema suomalaisessa mediakentässä ja se on löytänyt uusia ansaintamalleja printtiliiketoiminnan laskiessa. Alma Media on lisäksi saavuttanut mielenkiintoisen aseman markkinapaikkaliiketoiminnoissa Suomessa ja rekrytointipalveluissa kansainvälisesti", Ehrnrooth sanoo.

Hän toteaa, että kauppa on Otavalle merkittävä investointi.

"Uskomme Alma Median kehityspotentiaaliin ja kilpailukykyyn", Ehrnrooth sanoo.

Otavan mukaan kauppa ei vaikuta Otavan tai Alma Median operatiiviseen liiketoimintaan.

Kauppahinta on 7,44 euroa osakkeelta. Ilkka-Yhtymä-konserni kirjaa kaupasta arviolta noin 44 miljoonan euron myyntivoiton vuoden 2018 viimeiselle vuosineljännekselle. Kirjaus sisältää transaktiokulut.

Ilkka-Yhtymän osakkeen hinta oli pian kaupan julkistuksen jälkeen 9,4 prosentin nousussa.

Ilkka-Yhtymä pysyy Alma Median merkittävänä osakkeenomistajana, ja sen omistukseen jää kaupan jälkeen 10,9 prosentin osuus Alma Median osakkeista.

Alma Media on yhdistelty Ilkka-Yhtymä-konserniin osakkuusyhtiönä 30. syyskuuta 2018 asti ja tulosvaikutus 1.1.–30.9.2018 on ollut 8,6 milj.euroa.

Ilkka-Yhtymän tiedotteen mukaan Alma Median suurimman osakkeenomistajan roolista luopuminen pienentää yksittäisen sijoituksen ja toimialan tuomaa riskiä. Vapautuvilla varoilla Ilkka-Yhtymä varautuu uudistetun kasvustrategiansa mukaisiin hankkeisiin. Lisäksi varoja voidaan käyttää esimerkiksi lainojen lyhentämiseen.

Markkinointi & Mainonta on osa Alma Mediaa.