Oulun kaupunki jatkaa imagotempauksia Helsingin katukuvassa. Se perustaa suurlähetystön yhdeksi viikonlopuksi Kampin kauppakeskuksen aukiolle 7.-9. kesäkuuta.

Oulun kaupungin viestintäjohtajan Mikko Salmen mukaan kampanjalla tavoitellaan erityisesti kahta kohderyhmää. Toinen niistä on pääkaupunkiseudun lukioiden kakkosluokkalaiset, joille on lähetetty kutsu tulla piipahtamaan Kampin suurlähetystössä, jossa voi tavata muun muassa Oulun imagosuurlähettilään, eli näyttelijä Ernest Lawson in.

”Lukion toisella luokalla mietitään jo sitä, mihin lähtisi opiskelemaan. Oulussa on tulevaisuudessa Suomen suurin opiskelijakampus. Vuodesta 2020 alkaen siellä on noin 25 000 opiskelijaa. Kampus on pinta-alaltaan suurempi kuin Helsingin ydinkeskusta.”

Toinen ryhmä ovat nuoret perheet, joita pyritään tavoittamaan erityisesti sosiaalisen median kautta.

”Täällä saa parempaa elämänlaatua. Sitä pyrimme kertomaan. Asuntojen hinnat Oulussa ovat alle puolet verrattuna pääkaupunkiseudun hintoihin. Täällä voi saada hyvälaatuisen omakotitalon 150 000 eurolla. Oulu on myös katuturvallisuudessa Suomen viidenneksi turvallisin kaupunki”, Salmi sanoo.

Salmi lisää, että suomalaisten Oulu-tietous kaipaa päivitystä.

"Haluamme näyttäytyä Helsingissä ja olla mukana muovaamassa sellaista Oulu-kuvaa, joka ei ole niin tyypillinen ja tule valtamediassa esiin. Oulutietoisuus on heikko Suomessa. Aika harva tietää, että se on Suomen viidenneksi suurin kaupunki. Se on isompi kuin Turku. Täällä on yli 200 000 asukasta."

Ernest Lawson on suurlähettiläs

Suurlähettiläs-hahmo on Ernest Lawsonin luoma ja käsikirjoittama.

"Kyseessä on karismaattinen, hieman höpsö, mutta positiivinen hahmo, joka levittää Oulu-tietoisuutta hyväntahtoisen huumorin keinoin", Oulusta kotoisin oleva Lawson sanoo tiedotteessa.

Ernest Lawson tulee olemaan mukana myös muussa Oulun markkinointityössä kuluvan vuoden aikana, Salmi kertoo.

Oulu hakee Euroopan kulttuuripääkaupungiksi vuonna 2026, ja nyt lanseerattu kampanja markkinoi myös sitä. Vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupunki valitaan joka tapauksessa Suomesta. Muita hakijoita ovat ainakin Tampere ja Savonlinna.

Oulun kaupungin aiemmat imagotempaukset pääkaupungissa ovat olleet valokuvakampanja Rautatientorin metroasemalla vuonna 2016 ja Helsingin ydinkeskustassa puolen vuoden ajan liikennöinyt Ouluspora vuonna 2017. Kaikki kolme tempausta on tehty yhdessä oululaistoimiston Luovan työmaa n kanssa. Suurlähetystökampanjan budjetti on kokonaisuudessaan noin 25 000 – 30 000 euroa.