Oululainen NTRNZ media Oy on vahvistanut strategista osaamistaan ostamalla niin ikään oululaisen Luova toimisto Ranka Oy:n liiketoiminnan. Osapuolet eivät julkista kaupan hintaa.

Liiketoimintakaupan yhteydessä Rangan toimitusjohtaja Juhani Parhiala aloittaa NTRNZ mediassa strategisena johtajana.

Maaliskuussa NTRNZ median tiimi vahvistui muun muassa Bob the Robotilta ja TBWA:lta kokemusta keränneellä Pia Grekulalla, joka aloitti yrityksessä luovana johtajana.

Liiketoimintakauppa yhdistää kahden Pohjois-Pohjanmaalla toimivan yrityksen ydinosaamisen: vahvan visuaalisuuden, sisällöntuotannon ja strategisen suunnittelun.

NTRNZ median perustaja ja pääomistaja Teemu Hostikka kertoo, että yritys haluaa rakentaa Suomeen kokonaan uudentyyppisen luovan toimiston, jossa yhdistyvät nopea, taktinen tekeminen sekä pitkäkestoisempi, laadukas sisällöntuotanto.

”Nyt on aika räjäyttää atomeiksi perinteinen ajattelu niin sisällöntuotannossa kuin markkinoinnissakin. Me rakennamme aivan uudenlaista luovaa toimistoa, joka ei tottele mitään totuttua kaavaa tai liiketoimintamallia”, Hostikka toteaa tiedotteessa.

Vahvistuneen tiimin mielestä perinteisiin markkinoinnin keinoihin tottuneiden asiakkaiden tulisi viimeistään nyt herätä ja panostaa uusiin, innovatiivisiin ideoihin.

”Näinä vaikeina aikoina, kun ihmiset, yritykset ja koko yhteiskunta hakee suuntaansa, tarvitaan meitä, jotka näyttävät esimerkkiä.”

”En ole koskaan ollut sujut mainosalan liiketoimintalogiikan kanssa. Päätimme yhdessä NTRNZ:n kanssa ottaa ison askeleen lyömällä kasaan kokonaisuuden, jolla on edellytykset muuttaa koko toimialan logiikkaa”, sanoo Parhiala.

Avaus Helsingissä

NTRNZ media avaa toimipisteen Helsinkiin toukokuun alussa. Uutta yksikköä johtaa luova johtaja Pia Grekula. Kymmeniä mainosalan arvostettuja palkintoja voittaneen Grekulan viimeisimpiä projekteja ovat olleet muun muassa Renny Harlinin ohjaama Long Shot -kampanja Hartwallille sekä VR:n ja Stockmannin viime vuosien näkyvimmät tempaukset.

NTRNZ media on kolmella Kultaisella Venlalla palkittu luova talo, jonka sarjamuotoiset sisällöt ovat levittäytyneet ympäri maailman. Tunnetuin sarjoista lienee metsästystä, kalastusta ja retkeilyä käsittelevä Yleisra­dion tilaama tosi-tv-sarja Eränkävijät.

”Olen ylpeä saadessani johtaa yritystä, joka saman talon sisällä yhdistää verkkokaupat, visuaalisuuden sekä monimedialliset konseptit saumattomiksi kokonaisuuksiksi ja ottaa rohkeasti uuden askeleen tässä haastavassa tilanteessa”, kiteyttää NTRNZ median toimitusjohtaja Hanna Mustonen.

Yrityksellä on käynnissä useita kansainvälisiä tuotantoja sekä taskussaan lukuisia yhteistyösopimuksia merkittävien kansainvälisten televisio- ja elokuva-alan jakelijoiden kanssa.

NTRNZ media teki viime vuonna 1,5 miljoonan euron liikevaihdon. Myyntikate oli 1,2 miljoonaa euroa ja tulos 40 000 euroa. Toimisto työllisti tilikauden lopussa 22 henkilöä.

Yrityksen markkinointipuolen asiakkaisiin lukeutuvat esimerkiksi Kalajoen Matkailu, Oulun Kärpät, Pohjois-Suomen suurin festivaali Qstock, Europcar, Biltema, Bittium ja Oulun Yliopisto.