Älysormusyhtiö Oura ehti kerätä 26 miljoonan euron rahoituksen ennen koronapandemian puhkeamista. Maaliskuussa Ouran pitkäaikainen sijoittaja ja Lifeline Venturesin osakas Timo Ahopelto kertoi Talouselämälle, että yhtiö käyttää varat myynnin ja markkinoinnin rakentamiseen sekä käyttäjäarvon lisäämiseen.

”Mehän ei olla koskaan tehty kunnolla myyntiä ja markkinointia Ourassa”, Ahopelto kertoi.

Nyt panostukset ovat muuttuneet teoiksi, sillä oululainen Oura pääsi esittelemään osaamistaan Yhdysvaltain presidentinvaalien aikana kenties maailman tunnetuimmalla ulkomainospaikalla New Yorkin Times Squarella.

Ouran liiketoiminnan idea perustuu sormuksen kautta kerättävään dataan, joka kertoo esimerkiksi unen laadusta, ja siksi myös mainoksen luova idea perustui kerättyyn dataan. Oura kysyi ja vastasi mainostekstissään seuraavasti: Miten Yhdysvallat nukkui vaaliyönä? Yhdysvallat menetti unta yhteensä 138 833 045 tuntia.

Mainos pyöri Times Squarella presidentinvaaliviikolla 4.–6. marraskuuta. Kampanjan viimeisenä päivänä Oura teki mainoksesta toisen version, jossa keskityttiin siihen, miten paljon yhdysvaltalaisten syke oli noussut vaalien aikana. Luovasta toteutuksesta vastasi newyorkilainen Mischief @ No Fixed Address.

Ouran brändistä vastaava varajohtaja Jessica English kertoo sähköpostin välityksellä M&M:lle, että unenpuutteesta ja sykkeen noususta kertominen oli humaani tapa markkinoida presidentinvaaliviikolla.

Ouran mainokset pyörivät Times Squarella vain ilta-aikaan, koska Oura halusi, että ihmiset, jotka eivät ole nukkuneet viime aikoina hyvin, eivät tuntisi oloaan yksinäisiksi. Englishin mukaan Ouran keräämän datan mukaan vaaliyö oli huonoiten nukuttu yö Yhdysvalloissa tänä vuonna.

"Tarkoituksemme oli tehdä brändiä tunnetummaksi ja syventää suhdetta kuluttajiin sekä luoda solidaarisuuden tunnetta mainoksen yleisön keskuuteen."

Anonyymin datan kerääminen on Ouran markkinoinnille valtava voimavara, jonka avulla yhtiö voi kertoa terveyteen liittyviä tarinoita tulevaisuudessakin.

"Tässä kampanjassa tähdet olivat oikeassa asennossa. Toivottavasti kampanja on lähtölaukaus Ouran tavalle osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Kun tarkastelemme koko populaation dataa, näemme yhteiskunnallisesti tärkeät hetket uudesta näkökulmasta ja voimme löytää asioita, jotka jäisivät muuten huomaamatta", English kirjoittaa.