Casting-toimiston kautta yritys roolittaa ihmisiä sekä kotimaisiin että kansainvälisiin mainos- ja tv-tuotantoihinsa. Koekuvauksia järjestetään pääkaupunkiseudulta Lappiin.

NTRNZ median casting-toimiston tavoitteena on rakentaa koko Suomen kattava verkosto talentteja: valokuvamalleja, näyttelijöitä, harrastelijanäyttelijöitä ja ääninäyttelijöitä.

NTRNZ casting hakee ihmisiä monipuolisesti kaikenlaisiin tuotantoihin, kertoo vastaava tuottaja Topi Paananen. Koekuvauksien kautta on mahdollista päästä mukaan esimerkiksi brändivideolle ja tv-tuotantoihin.

Toimiston asiakkailleen tekemät mainosvideotuotannot juoksevat jatkuvasti, ja näihin voidaan tarvita uusia kasvoja nopeallakin aikataululla.

”Haussa on talentteja ihan kaikkialle. Meillä on myös kehitystyön alla koko ajan uusia formaatteja. Kun löydämme kiinnostavia tyyppejä, heitä voidaan potentiaalisesti hyödyntää myös näissä uusissa avauksissa”, Paananen kertoo M&M:lle.

Ensimmäiset koekuvaukset järjestetään 25.9.2020 NTRNZ median Oulun toimistolla. Mukaan voi hakea täyttämällä hakulomakkeen osoitteesta: https://ntrnz.com/casting/ .

NTRNZ casting hakee verkostoonsa persoonia, jotka ovat valmiita heittäytymään kameran edessä. Kokemuksella, iällä, sukupuolella tai ulkonäöllä ei ole merkitystä; kaikki ovat tervetulleita kameran eteen.

Kantava ajatus on osaltaan ravistella mainos- ja televisiotuotantoihin liittyviä normeja ja ennakkokäsityksiä, joiden mukaan kameran edessä voivat olla pääsääntöisesti vain tietynlaiset ihmiset, jotka ovat usein ammattiesiintyjiä.

”Haluamme moninaistaa kenttää ja rohkaista kaikkia ihmisiä siihen, että kuka tahansa voi hakea mukaan. Aiempaa näyttelijäkokemusta ei välttämättä tarvita lainkaan. Meillä on työn alla myös kansainvälisiä tuotantoja, joten vaatimuksena ei myöskään ole suomen kielen taito”, Paananen kertoo.

NTRNZ median perustaja Teemu Hostikka huomauttaa, että Suomessa toimivat casting-toimistot ovat keskittyneet pääkaupunkiseudulle. Näin ollen monet todelliset persoonat ja lahjakkuudet ovat jääneet tutkan ulkopuolelle.

”Aiomme korjata tilanteen, ja rakentaa kattavan, Helsingistä Jäämerelle ulottuvan verkoston tulevien vuosien aikana”, Hostikka lupaa.

Tuotantoihin tarvitaan monesti myös niin sanottuja statisteja, joiden keskeinen tehtävä on olla hetken aikaa kuviossa uskottavan miljöön luomiseksi. Näin voi lieventää jännitystä ja tutustua läheltä liikkuvan kuvan tekemiseen.

Tavalliset ihmiset voivat kuitenkin Paanasen mukaan nousta myös pääosaan, mikäli tarve ja oikeanlainen persoona kyseisessä tuotannossa kohtaavat.

”Ihmisistä voi löytää kameran edessä monia puolia. Hyvä esimerkki tästä on tuottamamme Eränkävijät-tv-sarja. Siinä olevat ihmiset eivät ole ammattiesiintyjiä. He ovat vain kiinnostavia hahmoja, jotka ovat lunastaneet paikkansa tämän tyyppisessä formaatissa.”

NTRNZ media on palkittu, sisällöntuotantoon ja markkinointiin keskittynyt luova talo. Yritys tunnetaan parhaiten Eränkävijät-tv-sarjasta. Sen markkinointipuolen asiakkaisiin lukeutuvat esimerkiksi Visit Kalajoki, Oulun Kärpät, Pohjois-Suomen suurin festivaali Qstock, Europcar, Biltema, Bittium ja Oulun Yliopisto.