Onko kenkiä tulossa vielä lisää myyntiin?

”Myymme viikoittain erätuotteita, joita tulee kauppoihin rajattu määrä, ja ne ovat myynnissä rajatun ajan. Nähtäväksi jää, saadaanko uusia eriä joskus myöhemmin.”

Miksi päätitte tuoda kengät myyntiin myös myymälöihin eikä vain verkkoon, Lidl Suomen kaupallinen johtaja Mikko Forsström?

”Puolet tennareista laitettiin myyntiin verkkokauppaan juuri siksi, että kaupassa olisi väljempää. Turvaväleistä muistutamme ja ohjeistamme myymälässä useissa kohdissa. Pääsääntöisesti asiakkaat noudattavat ohjeita hyvin. Meille tuli yllätyksenä, että lenkkareiden suosio oli näin kova ja että se sai ihmiset sankoin joukoin kauppaan ja unohtamaan ohjeet ja suositukset.”

Entä kampanjan ajoitus Vaatevallankumouksen viikolle?

”Kampanjatuotteet tilataan vuosi tai jopa puolitoista vuotta etukäteen. Kampanjat suunnitellaan kuukausia etukäteen. Lenkkarikampanja on aikataulutettu pääsiäisen ja vapun väliin. Valitettavasti Vaatevallankumous ei ollut meillä aktiivisesti mielessä, kun sneakereiden kampanjaa suunniteltiin. Kampanjamme päällekkäisyys teemaviikon kanssa ei siis ole tarkoituksellista.

Vaatevallankumouksessa kampanjoidaan sen puolesta, että ”vaateteollisuudessa ihmisoikeuksien kunnioitus ja ympäristön suojelu on standardi, ei poikkeus”. Tuotteemme tai Lidlin tapa toimia ei ole ristiriidassa Vaatevallankumouksen periaatteiden kanssa.”

Lidlin vastuullisuusohjelman mukaan otatte kaikessa toiminnassanne huomioon vaikutuksenne ihmiseen ja ympäristöön. Miten 15 euron hintainen lenkkaripari voi olla ekologisesti ja eettisesti kestävä?

”Hinta ei suoraan kerro tuotteen vastuullisuudesta tai siitä miten rahat toimitusketjussa jakaantuvat. Sneakereiden hinta on poikkeuksellisen alhainen, koska kyseessä on fanituote. Olemme tinkineet omasta katteestamme, koska jo pelkästään brändimme esillä ololla on meille iso arvo. Lidlin toimitusketjuissa huolehditaan ihmisistä ja ympäristössä monin eri tavoin. Vastuullisuustyötämme on avattu kattavasti muun muassa verkkosivullamme ja syksyllä 2019 julkaistussa vastuullisuusraportissa.”

Olette perustelleet edullista hintaa oman toimintanne tehokkuudella, mitä se tarkoittaa?

”Lidlillä on yhteensä noin 10 800 myymälää lähes 29 maassa. Tuotteita pystytään myymään esimerkiksi Suomessa suomalaiseen hintatasoon nähden edullisesti, koska käyttötavaroita ostetaan yhdessä isossa erässä koko ketjun tarpeisiin. Omiin kuluihimme saamme säästöä sillä, että kuljetamme isoja eriä tuotteita kerralla ja markkinoimme itse. Myymälässä tuotteet ovat myynnissä rajoitetun ajan eikä niitä varastoida eli varastointi ei myöskään tuota lisäkuluja.”

Tiedättekö, kuinka paljon on yhden 15 euroa maksavan lenkkariparinne tuotantokustannus ja kuinka paljon työntekijä saa palkkaa yhdestä kenkäparista?

”Tehtaiden palkkataso määräytyy kansainvälisten ja paikallisten sopimusten mukaisesti. Vaadimme kaikilta tavarantoimittajiltamme paikallisten sopimusten ja lakien noudattamista. Lainmukainen minimipalkka on kuitenkin maakohtainen asia, johon yrityksillä ei ole yksin suoraa vaikutusmahdollisuutta.

Lidl on mukana maailmanlaajuisessa ACT-aloitteessa, jolla pyritään parantamaan tekstiilityöntekijöiden palkkoja. Hankkeen tavoitteena on elämiseen riittävän toimeentulon turvaaminen ja työolojen parantaminen vaatealalla. Tuotantomaista hankkeessa on mukana paikallisia työnantajia, ammattijärjestöjä sekä maan hallitus.”

Tiedättekö millaisissa olosuhteissa näitä lenkkareita Kiinassa valmistetaan?

”Lidlin vaatteet ja kengät valmistetaan pitkäaikaisten yhteistyökumppaneidemme tehtailla. Kaikki käyttämämme tekstiili- ja kenkätehtaat auditoidaan säännöllisesti. Yhteistyön aloittamisen edellytyksenä on hyväksytysti läpäisty auditointi. Sneakereita valmistava tehdas Kiinassa on auditoitu hyväksytysti.”

Lidl aikoo luopua kenkien ja tekstiilien tuotannossa tavallisten, mutta haitallisten kemikaalien käytöstä vuoden 2020 loppuun mennessä. Onko näissä kengissä käytetty näitä kemikaaleja?

”Meille on tärkeää, että myymämme tekstiilit ja kengät ovat turvallisia käyttäjilleen eivätkä kuormita ympäristöä tarpeettomasti. Kemikaaleja ja vettä käytetään kenkä- ja tekstiilituotannossa esimerkiksi tuotteiden värjäykseen ja viimeistelyyn.

Vähentääksemme kemikaaleista johtuvaa ympäristön ja ihmisten rasitusta, liityimme ympäristöjärjestö Greenpeacen Detox-sitoumukseen vuonna 2014. Olemme sen jälkeen tehneet työtä sen eteen, että tekstiilien ja kenkien tuotannossa vielä yleisesti käytettävät mutta ympäristölle haitalliset kemikaalit korvataan vuoteen 2020 mennessä turvallisemmilla vaihtoehdoilla omien tuotemerkkiemme toimitusketjuissa. Tähän mennessä olemme esimerkiksi poistaneet PFC-yhdisteet kokonaan omien merkkien tuotteista ja niiden käsittelystä.”