Markkinointi on osa ilmastonmuutoksen ratkaisua, ei ongelmaa. Tämä näkemykseni, tai suorastaan vakaumukseni, saavuttaa nyt virstanpylvään, kun yhdessä kollegani Riku Mattilan kanssa kirjoittamani Kestävä markkinointi - Ilmastonmuutosopas brändeille! julkaistaan Alma Talentin toimesta. Kiitos päähänpistosta vähän yli vuosi sitten.

Ilmastonmuutos ei ole ainoa näkökulma markkinoinnin muutokseen, mutta uskomme sen olevan tärkein. Yhtä tärkeä kuin kaksi aikaisempaa markkinointia myllertänyttä megatrendiä, globalisaatio ja digitalisaatio, ja pitkällä tähtäimellä merkittävämpi kuin tämänhetkinen pandemia.

Tulevaisuuden arvokkaimpia brändejä tullaankin rakentamaan ja arvioimaan uudenlaisen strategisen kehikon sisällä. Uudet superbrändit ovat globaaleja brändejä, jotka digitalisoivat arkeamme ja torjuvat ilmastonmuutosta, yhtä aikaa. Tämä on myös suomalaisille brändinrakentajille iso mahdollisuus.

Miltei jokainen brändi ilmoittaa olevansa “sustainable”. Hesarin etusivun kaltaiset mainospaikat ovat viime vuosina täyttyneet tasaisesti vastuullisuuden ilosanomasta. Markkinointi-, viestintä- ja vastuullisjohto toimii monissa organisaatioissa tulevaisuusantennina, toimien muutosagenttina toimintaympäristön ja oman organisaation välissä. Samaan aikaan kritiikki yksittäisiä kampanjoita kohtaan voi olla kovaakin. Itsekin olen tässä aviisissa todennut, että viherpesu on uusi rööki.

Vuoden 2019 Cannesissa vastuullisuus ja kestävyys olivat keskeisiä teemoja, ja moni duuni on fanittamisen arvoinen. Samaan aikaan käytännön työkalupakki puuttuu. Mikä on brändistrategian suhde yrityksen ilmastostrategiaan? Mitä ovat markkinoinnin jalanjälki ja kädenjälki? Miten rakentaa yrityksen arvoa, kun ylikulutusyhteiskunnasta pitäisi siirtyä kestävään yhteiskuntaan? Näihin kestävä markkinointi tuo puuttuvia vastauksia.

Keskenään kilpailevat kuluttajabrändit ovat luoneet valinnanvapautta asiakkaille, kirittäneet yrityksiä parempiin suorituksiin ja luoneet ennennäkemätöntä taloudellista lisäarvoa. Yksityisellä kulutuksella on keskeinen rooli talouskasvun suunnan määrittelyssä ja valintamme muun muassa ruokakaupassa, asumisessa ja liikkumisessa ovat kaikki ilmastokriittisiä, ylisukupolvisia kysymyksiä.

Näiden kysymysten ratkaisemisessa ja kuluttajaan vaikuttamisessa brändiammattilaisten ammattitaito on nyt sitä kuuminta hottia. Otetaan siitä kaikki irti.

Kestävä Markkinointi - Ilmastonmuutosopas brändeille on tilattavissa Alma Talentin verkkokaupasta.

Markkinointi & Mainontaa julkaisee Alma Media.

Demos Helsingin Petteri Lillberg kirjoittaa aikamme ilmiöistä, totuuksista ja asioista, joista voi olla monta mieltä.