Spoiler alert! Suomalaisilla elokuva- ja tv-sisällöillä ei ole koskaan ollut niin paljon mahdollisuuksia kansainväliseen menestykseen kuin nyt. Suomalainen elokuva on nostanut profiiliaan kansainvälisissä kilpailuissa, Sorjosen kaltaiset sarjat näkyvät maailmallakin ja Jasper Pääkkösen ja Krista ­Kososen kaliiberin tähtinäyttelijät saavat rooleja kansainvälisistä sarjoista ja elokuvista.

Markkinointi&Mainonta käsittelee uusimmassa numerossaan luovan talouden tuoreita avauksia kansain­väliseen menestykseen liikkuvan kuvan näkökulmasta. Nelosen tuore kotimaisen elokuvan päällikkö Antti Luusuaniemi kertoo, mitkä ovat suomalaisen elokuvan menestyksen avaimet maailmalla.

Toimittaja Piritta Palokankaan haastattelussa Luusuaniemi löytää myös yhteyksiä sisällön, markkinoinnin ja liiketoiminnan välillä. Modernissa risteilyklassikossa itsekin näytellyt Luusuaniemi muistuttaa, että M/S Romantic -sarjan jälkeen laivalippujen myynti nousi kasvuun.

Henkilöhaastattelussamme ohjaaja Antti Jokinen kertoo ­uusimman Helene-elokuvansa ympärillä velloneesta kielikohusta. Huomiotaloudessa on tärkeää, että elokuvista puhutaan, hän linjaa. Hollywoodissa ja Euroopassa elokuvia, musiikkivideoita ja mainoksia ohjannut Jokinen pohtii myös, miten suoratoistopalveluiden suosio on muuttanut koko alaa.

Jokisen näkemys on kiinnostava: suoratoistopalveluiden ansiosta nuorille lahjakkuuksille on yhä useampia reittejä alalle. Kun tehdään paljon, tekijöitäkin tarvitaan enemmän.

Yhä erikoisemmat aiheet menevät läpi ja löytävät yleisöjä.”

Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet kaikkea liikkuvan kuvan liiketoimintamalleista ja tapaamme kuluttaa sisältöä. Sarjojen ”ahmimisesta” tuli normi, kun merkittävätkin sarjauutuudet alkoivat ilmestyä Netflixin tai HBO:n palveluihin kausi kerrallaan. Heti sulle kaikki nyt -malli muutti sarjojen markkinointia ja väistämättä lyhentää niiden ympärillä pyörivän kiinnostuksen kaarta: kun uusi kausi pamahtaa kerrallaan palveluun, se kannattaa myös katsoa heti, jottei muiden hehkutuksen kautta tule pilanneeksi omaa katsomisnautintoaan.

Tosin myöhemmin syksyllä lanseerattava Disneyn oma palvelu saattaa muuttaa tottumuksiamme, sillä Disney aikoo julkaista odotettuja sarjojaan viikko kerrallaan.

Mitä muutokseen tulee, ­ohjaaja Antti Jokinen nostaa esiin vielä yhden näkemyksen, joka on omiaan avaamaan mahdollisuuksia suomalaisille tekijöille. Uudet palvelut ovat selvästi laajentaneet sisältöjen kirjoa. Kun Krista Kosonen esiintyy HBO:n ­ensimmäisessä norjalaisessa sarjassa, voisi luulla, että kyseessä on jälleen yksi Nordic Noir -veto. Mutta ei: ­Kosonen esittää nykyaikaan joutunutta viikinkiä.

Se on luovalle alalle kiinnostava haaste ja suomalaisille mahdollisuus. Yhä erikoisemmat aiheet menevät läpi ja ennen kaikkea löytävät yleisöjä.