Yhdysvaltalaislähtöinen talouslehti Forbes on tulossa Suomeen. Ensimmäisen suomenkielisen Forbes-lehden on määrä ilmestyä joulukuussa. Forbes Suomen verkkosivut lanseerataan vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä.

Alun perin suomalaisen Forbesin piti ilmestyä jo keväällä 2014.

"Suunnitelmissa oli lanseerata lehti kevään lopulla 2014. Kaikki oli kunnossa, mutta Putin valitettavasti pilasi suunnitelmamme", Forbesia Suomessa ja Baltiassa julkaisevan, latvialaisomisteisen SK Media Finland in julkaisujohtaja Arkadijs Steimans kertoo M&M:lle.

Steimans tarkoittaa Ukrainan tilannetta, joka loi epävakaan ilmapiirin myös Suomen talouteen.

"Ihmiset eivät keskittyneet kasvuun vaan muihin asioihin, ja Forbesin keskiössä on kasvu."

Steimans kertoo, että tämän vuoden loppuun ajoitettua lanseerausta alettiin kaavailla viime vuoden lopulla. Tuolloin talouskasvun elpyminen alkoi näyttää valoisammalta.

"Mainosmarkkinat eivät vielä näyttäneet hyvältä, joten muutimme strategiaamme. Emme tule Suomeen hitaasti kehittyen ja orgaanisesti kasvaen, vaan päätimme aloittaa isosti."

Forbes tuo Suomeen samanaikaisesti printtilehden ja verkkosivuston mukana myös konferenssipalvelut.

Ensimmäisen Forbes Suomen numeron levikki on 70 000 kappaletta. Steimansin mukaan projektiin on budjetoitu kaikkiaan 3 miljoonaa euroa.

"Toivomme, että se tapahtuu", Steimans sanoo.

Lehti hakee tällä hetkellä päätoimittajaa. Tehtävään on Steimansin mukaan jo kolme kandidaattia. Lisäksi Forbes Suomen kaupallisena johtajana aloittaa suomalainen Fredrik Nars, joka työskentelee tällä hetkellä Hufvudstadsbladetia julkaisevan KSF Median myynti- ja markkinointijohtajana.

"Suunnitelmat kuulostivat hyviltä, ja mielestäni tämä on erittäin mielenkiintoinen mahdollisuus. Forbes on jännittävä ja monella tavalla omalaatuinen brändi", Nars kertoo.

Steimansin mukaan mainostajien osoittama huomio on jo valtavaa. Erityisesti yrityksiä kiinnostavat sisältöyhteistyöt, eli sisältömarkkinointi.

Steimansin mukaan 50 prosenttia lehden sisällöstä on kansainvälistä. Hän haluaa korostaa, että myös käännetty sisältö voi olla relevanttia. Lisenssisopimus rajoittaa vahvasti sisällön kanssa sooloilua.

"Lehden rakenne on säännelty Amerikasta käsin. Lisenssisopimus on hyvin tiukasti jäsennelty", Steimans kertoo.

Suomen Forbesin työntekijämäärä tulee olemaan enintään parikymmentä, Steimans arvioi. Toimituksellista henkilöstöä tulee olemaan seitsemän. Suurin osa sisällöstä tehdään toimituksessa, mutta ulkoistettuja sisältöjä voivat olla kolumnit ja lifestyle-tyyliset artikkelit.

Kuoppaista matkalla kohti Pohjoista

SK Median matka Forbesin kanssa ei ole ollut aivan mutkaton. Viime vuoden syksyllä muun muassa Baltic Business News kertoi, että Forbes Eestillä on maksamattomia palkkoja ja myös tyytymättömiä mainostajia. Mainostajat närkästyivät siitä, että julkaisuaikataulut eivät ole pitäneet.

Tämän vuoden aikana yhtiö on muuttanut Viron Forbesin toimituksen pääkonttorille Riikaan ja jättänyt Viroon vain myyntitoimintoja sekä teknologiatiimin.

Steimans selittää ongelmia Viron markkinoiden pienuudella sekä lehden kaipaaman ammattitaitoisen työvoiman puutteella.

"Olemme järjestelleet toimintaamme Virossa uudelleen. Olemme muuttaneet toimituksen pääkonttorille Latviaan ja Virossa on vain myyntitoimisto ja teknologiatiimi, joka on perustanut uuden verkkosivuston. Tämä on jo nostanut laatua."

Artikkelia muokattu 28.9.2016 kello 15.37. Korjattu verkkosivujen lanseerausaikataulu.