Ruotsin markkinajohtaja Pågen haastaa Suomen leipäjätit. Ruotsalaisyritys iskee markkinaan taikinajuureen leivotuilla vaaleilla leivillä ja Juurikin näin -kampanjalla, joka on Pågen-leipien historian suurin markkinointipanostus Suomessa.

Mainoksissa leikitellään juuri-sanan merkityksillä.

Ruotsissa vaalean leivän taikinajuurella on pitkä historia, kun taas Suomessa on totuttu taikinajuureen lähinnä tummassa leivässä. Kampanjalla pyritään saamaan Gifflar-korvapuusteistaan tunnettu Pågen suomalaisille tutuksi myös leipiensä kautta.

”Taikinajuurileipien kilpailukentässä tapahtuu, ja juuri nyt oikea hetki napata juurileipien omistajuus Pågenin nimiin”, sanoo Pågen Suomen markkinointipäällikkö Riikka Haarasilta-Suutarinen.

Leipämarkkinan markkinaosuuksista kilpailevat Suomessa isot jätit, kuten Fazer ja Vaasan.

Haarasilta-Suutarisen mukaansa suomalaiset ovat jo tietoisia myös Pågenin leipien olemassaolosta, mutta riittävän moni ei ole kokeillut niitä.

”Haluamme kasvattaa leipiemme myyntiä ja antaa kuluttajille syyn kokeilla Pågenin leipiä. Taikinajuuri on meidän erikoisuutemme, koska kaikki leipämme leivotaan taikinajuureen.”

Haarasilta Suutarinen kertoo, että Pågenin tutkimuksen mukaan suomalaiset liittävät taikinajuureen paljon positiivisia asioita.

”Jopa 70 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että taikinajuuri lisää kiinnostusta leipiämme kohtaan. Kuluttajat arvostavat leivässä herkullista makua, pehmeyttä ja tuoreutta, ja juuri juuren ansiosta leipä pysyy herkullisena ja pehmeänä koko käyttöikänsä ajan ilman säilöntäaineita”, Haarasilta-Suutarinen sanoo.

Kampanja on tehty kokonaan Suomessa

Pågenin suurin koskaan Suomen markkinoilla leipätuotteille tekemä panostus, yhteistyössä Make It Simplen kanssa suunniteltu ja toteutettu ”Juurikin näin” -kampanja käynnistyi elo–syyskuun vaihteessa ja näkyy televisiossa, radiossa, sosiaalisessa mediassa levitettävissä videoissa, ulkomainoksissa ja ostoskärryissä.

Haarasilta-Suutarinen ei kerro kampanjan tarkkaa budjettia, mutta sanoo, että kyse on sadoistatuhansista euroista. Kyse on pitkäaikaisesta tekemisestä, joten hintaakin kertyy vähitellen.

Kampanjan ensimmäinen vaihe kestää viisi viikkoa, sitten luvassa on kuukauden tauko ja marraskuussa seuraava aktiivinen vaihe. Kampanjaa aiotaan jatkaa myös vuodenvaihteen jälkeen.

Haastajan asemassa toimiva yhtiö kaipasi myös uudelta mainostoimistokumppaniltaan asennetta ja rohkeutta. Haarasilta-Suutarinen iloitsee erityisesti siitä, että Pågenin kampanja on perinteisestä suurten kansainvälisten brändien toimintatavasta poiketen suunniteltu ja toteutettu Suomessa ja suomalaisille.

”Make it Simplen strateginen näkemys osui nappiin. Heidän luomansa konsepti sisältää juuri oikeanlaista haastaja-asennetta”, Haarasilta-Suutarinen sanoo.

Myös Make It Simplen toimitusjohtaja Vesa Tujunen iloitsee yhteistyöstä.

”Pågen on juuri täydellinen asiakas meille: itsevarma, välitön, isoja ideoita ja nopeutta arvostava haastaja”, hän sanoo tiedotteessa.