Äänekkäät signaalit

"Mikäli toimittaja on ehtinyt aloittaa kyselyn, voi toimittajalle todeta, että olen hankalassa paikassa (tai nyt tähän tuli kiireinen tilanne väliin), enkä pysty vastaamaan kysymyksiin, voinko soittaa hetken päästä uudelleen." Näin kertoo verkkolehti Uusi Suomi terveydenhoitoalan yrityksen Mehiläisen sisäisestä kriisiviestintästrategiasta. Uusi Suomi oli saanut käsiinsä sisäisen kriisitiedotteen, jota on jaettu yhtiön henkilökunnalle.

Ehkä perinteisin kriisiviestinnän strategia on niin sanottu harhautusstrategia; ostetaan lisää aikaa. Ja ehkä tyhmin kriisiviestinnän virhe on olettaa, että sisäinen tiedote on sisäinen.

Tänä päivänä sisäinen ja ulkoinen ovat sama asia lähes kaikissa asioissa. Sisäinen, koko henkilökunnalle suunnattu tiedote on aina samalla julkinen. Sillä voi mokata koko suunnitelman tai tehdä hyvää viestintää.

Edellä mainitussa tapauksessa mokattiin. Ehkä hämmentävintä Mehiläisen kriisiviestinnän suunnitelmassa on kuitenkin ollut se, kuinka sitä toteuttaa suunnitelman todennäköinen "äiti", Mehiläisen viestintäjohtaja Arja Kainulainen . Ilta-Sanomien soittaessa viestintäjohtaja oli todennut olevansa pahassa paikassa ja luvannut soittaa myöhemmin. Kainulainen jäi kuitenkin piiloon pahaan paikkaansa eikä koskaan soittanut takaisin. (IS 28.11.2011)

Top kolme kriisiviestinnän sääntöä voisivat olla seuraavat: 1) Se miltä asiat näyttävät, on se miten ne ovat. 2) Vastaaminen on hallintaa. Mikään kriisi ei ole mahdoton hallita, jos annat haluaville tietoa. 3) Uskottavuus on kaikki kaikessa.

Mehiläisen osalta yksi kehnosti laadittu sisäinen tiedote on itse asiassa tuhonnut nämä kaikki. Näyttää siltä, että jotain pitää salata, jos pitää piiloutua. Vastaaminen on minimoitu, jolloin hallinta on jossain muualla. Uskottavuus rapisee vastaajien lymyillessä "pahassa paikassa".

Niinpä muut puhuvat. Esimerkiksi harmaan talouden tutkija Markku Hirvonen : "Tämä (verokikkailu) on ylipäätäänkin varsin härskiä toimintaa, vaikka laki sen salliikin. Mutta vielä ikävämpää on, kun se tapahtuu julkisin varoin. Nämä yhtiöt elävät yhteiskunnan tuella", hän toteaa Uudessa Suomessa. Paha paikka todellakin.