Elokuvaviittauksia ja toinen toistaan suurempia tähtiä suorastaan vilisi maanantain vastaisena yönä USA:n televisiovuoden suurimmassa tv-spektaakkelissa, amerikkalaisen jalkapallon finaalissa Super Bowlissa.

Huomattavan moni spoteista ammensi populaarikulttuurista yhdistelemällä vanhoja viihdehittejä kampanjoihin. SodaStream vei scifi-teemaisen mainoksensa Marsiin kaikilla kliseillä. Cheetos ratsasti MC Hammerilla ja hänen 30 vuotta vanhalla U Can’t Touch This -kappaleellaan. Mountain Dew toi ruutuun Breaking Badista tutun Bryan Cranstonin ja loi mainiolla tavalla uudelleen Hohto-elokuvan ikonisen oven murtamisen ja pari muuta ikimuistoista kohtaa kauhuklassikosta. Yhtä hyvä kuin alkuperäinen vai ehkä parempi, spotissa kysyttiin?

Kultaisimpiin uudelleenlämmityksistä kuului ehdottomasti Bill Murrayn tähdittämä Jeep-automainos. Siinä näyttelijäkonkari palasi 90-luvun elokuvaansa Groundhog Day - Päiväni murmelina, jossa Murray elää samaa päivää uudelleen ja uudelleen. Näyttelijätyö oli taattua laatua.

Kovalla rahalla tuotetulta näytti Amazonin filmi, jossa mainostettiin ääniapurijärjestelmää. Ellen DeGeneres on lähdössä kotoaan, käskee systeemiä laskemaan lämpötilaa ja ihmettelee ääneen puolisolleen Portia Rossille, mitä ihmettä ihmiset tekivät ennen Alexaa. Seuraavaksi pompitaankin ajanjaksolta toiseen, ja yhdessä kohdassa linnasta lähetetyn kirjekyyhkyn napannut petolintu joutuu lohikäärmeen kitaan. Kieltämättä viesti menee varmemmin perille nykyaikaisin keinoin.

Kovasti Hollywoodia ja paikasta toiseen pomppimista oli mukana myös Toyotan mainoksessa. Avengers-supersankarielokuvista ja -sarjoista tuttu näyttelijä Cobie Smulders ajaa Highlanderia ja käy noutamassa kyytiin ihmisiä kiperistä tilanteista. Kuten Avengersit, myös katumaasturi menee sinne, missä sitä tarvitaan, oli kantavana ajatuksena.

Elokuvamaailmasta ammensi kampanjansa myös yksi uusista tulokkaista, somejätti Facebook, joka mainosti ryhmiään. Taustalla soi kertosäe Twisted Sisterin hittibiisistä I Wanna Rock ja lopun vitsissä esiintyivät näyttelijät Chris Rock ja Sylvester Stallone. Jälkimmäisen rooli oli, mikäpä muukaan kuin Rocky Balboa.

Pringlesin mainoksessa sukellettiin suoraan sarjan maailmaan. Rick and Morty -animaatioon sijoittunut mainos oli viitekehyksessään suorastaan täydellinen: 30-sekuntinen spotti olisi hyvin voinut olla osa sarjan jaksoa, eikä yksikään fani olisi huomannut siinä mitään outoa. Sopivasti myös itse sarjasta on yli kahteen vuoteen venyneen tauon jälkeen parhaillaan käynnissä neljäs tuotantokausi.

Suoraa leffaviittausta ei pizzaketju Little Ceasarsin mainoksesta ehkä löytynyt, mutta loistokasta intermediaalisuutta kuitenkin. Klippi ammensi vanhasta sanonnasta ”parasta sitten leikatun leivän”. Siinä pizzan kotiinkuljetuspalvelu murskaa Leikattu leipä -korporaation kuin iPhonen kosketusnäyttö aikanaan Nokian. The Office -sarjasta tuttu Rainn Wilson esittää punaisia tuloskehityslukuja selittelevää toimitusjohtaja ja saa lopulta hermoromahduksen.