Jenna Koskinen työskentelee päätyönään varainhoitajana pankissa, mutta sivutoimisesti hän on Instagram-vaikuttaja. Koskisella on Instagramissa @jennakosk-tilillään runsaat 1 800 seuraajaa. Vaikuttaja hänestä tuli omien sanojensa mukaan vahingossa.

”Olen aina ollut aika visuaalinen ih­minen, tykännyt ottaa kuvia ja olla kuvattavana. Muutama vuosi sitten aloin saada sähköpostiin yhteydenottoja, joissa minulta kysyttiin, kiinnostaisiko yhteistyö.”

Koskisen ensimmäisiin kaupallisiin yhteistyökumppaneihin kuuluivat muun muassa paljon mikrovaikuttajamarkkinointia tekevä, puhelimien suojakuoria ja muita asusteita myyvä Ideal of Sweden ja kosmetiikkabrändi Swiss Clinic.

Kaupallisia yhteistöitä kokeillessaan Koskinen huomasi, että vaikuttajana toimiminen sujuu mukavasti harrastuksena oman päivätyön ohessa.

”Kun yhteistyötarjouksia alkoi tulla, aluksi helpommin vain lähdin mukaan. Nyt, kun olen huomannut, että niitä tulee niin paljon kuin vain jaksan tehdä, minulle on tärkeää, että yhteistyöt vastaavat arvomaailmaani, että yritykset ajattelisivat mahdollisimman eettisesti ja että voin oikeasti suositella niitä.”

Koskinen pyrkii pitämään Instagram-tilinsä sisällön iloisena, aitona ja itsensä näköisenä. Hänelle on tärkeää voida olla myös kaupallisissa yhteistöissä rehellinen.

”Jos tuote vaikka ei ole sitä, mitä haluan, en voi mainostaa sitä. Valitsen vain sellaisia yhteistöitä, jotka vastaavat arvomaailmaani ja persoonaani.”

Koskinen kuvailee itseään hyvin tavoitteelliseksi ihmiseksi, mutta Instagramissa hän haluaa säilyttää rennon otteen. Vaikuttajana hän tavoittelee uusia kokemuksia sekä uskottavuutta ja vaikuttajaprofiilia, jonka kautta pystyy tuomaan esiin omia vahvuuksiaan ja tekemään itseään aidosti kiinnostavia yhteistöitä.

Välillä Koskinen on myös hyödyntänyt varainhoitajan ammattitaitoaan kertomalla sosiaalisessa mediassa sijoittamisesta yksinkertaisessa ja ihmisläheisessä muodossa.

Koskisen arki on kiireistä ja elannon tuo päätyö, eikä hän tavoittele sosiaalisessa mediassa ammattilaisuutta. Somevaikuttamisen lisäksi kuntosalilla käymistä, golfia ja koiran kanssa lenkkeilyä harrastavalle Koskiselle on mukava lisä saada vaikuttajana tuotteita, joita hän muutenkin käyttäisi, ja lisäksi rahaakin.

”Se riittää minulle. Toki panostan yhteistöihin sen mukaisesti, mitä yritykset vaativat, ja olen yrittäjähenkinen”, hän sanoo.

Seuraajamäärän kasvattaminen nykyisestä olisi Koskisesta hienoa, mutta ei helppoa.

”Haluan aitoja seuraajia, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita. Suurin osa seuraajistani on jollakin lailla verkostoistani tuttuja.”