Verkkokauppa

Anna Juvonen 12.3. 11:52 päivitetty 12.3. 12:34

Päivittäistavaroiden verkkokauppa kasvoi lähes 90 prosenttia viime vuonna, mutta on edelleen vähäistä

Colourbox

Päivittäistavaroiden verkkokauppa on silti vielä alle puoli prosenttia verrattuna koko arvonlisäverolliseen päivittäistavarakauppaan.

Kaupan liiton selvityksen mukaan suomalaiset ostivat viime vuonna vähittäiskaupan tuotteita digitaalisesti 8 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

Kuluttajien koti- ja ulkomailta tekemien verkko-ostosten arvo oli jo 11 prosenttia verrattuna koko suomalaiseen vähittäiskauppaan ja 20 prosenttia verrattuna tavaratalo- ja erikoiskauppaan. Kaiken kaikkiaan suomalaiset tekivät digitaalisia tavaraostoksia lähes 4,9 miljardilla eurolla.

Kaupan liiton pääekonomistin Jaana Kurjenojan mukaan verkko-ostamisen kasvu ei enää nojaa ostajien määrän kasvuun, sillä digitaaliset kanavat ovat jo osa normaalia kuluttamista. Uusia verkko-ostajia nähdäänkin olennaisesti enää vanhimmissa ikäryhmissä.

”Kuluttajat ostavat kuitenkin aiempaa useammin ja kerralla enemmän. Toki joissakin tuoteryhmissä, kuten päivittäistavaroissa, myös ostajien määrä kasvaa vauhdilla”, Kurjenoja sanoo tiedotteessa.

Päivittäistavaroiden verkkokauppa kasvoi viime vuonna peräti 88 prosenttia, mutta se on silti vielä alle puoli prosenttia verrattuna koko arvonlisäverolliseen päivittäistavarakauppaan. Espoon Ison Omenan Citymarket-kauppias Toni Pokelan mukaan osana koko myyntiä verkkokaupalla tekee jo tulosta.

Kesko laajentaa ruoan verkkokaupan K-kuljetuspalvelun pääkaupunkiseudulta Keravalle, Turkuun, Tampereelle ja Ouluun.

Lähes kolmasosa verkko-ostoista tehdään mobiilisti − älypuhelimella tai tabletilla − ja pelkästään älypuhelimella viidesosa. Vaatteiden verkko-ostoista jo 28 prosenttia tehdään puhelimella.

Reippaasta kasvusta huolimatta Suomi ei kuitenkaan ole mobiiliostamisen kärkimaa. Japanissa ja Isossa-Britanniassa jo yli puolet verkko-ostoista tehdään mobiilisti.

Suomeen jää 54 prosenttia verkko-ostoista, kun edellisvuonna Suomen osuus oli 59 prosenttia. Erityisen ahkerasti ulkomailta ostetaan muotia ja ajoneuvojen varaosia ja tarvikkeita: jo yli puolet verkko-ostosten euroista ohjautuu ulkomaille.

”Vähintä, mitä Suomi nyt voisi tehdä, on poistaa välittömästi alle 22 euroa maksavien tuotteiden maahantuonnilta verovapaus. Tässä ei tarvitsisi odottaa vuoteen 2021, kun verovapauteen puuttuvaa EU:n direktiiviä aletaan soveltaa. Näin on toimittu myös Ruotsissa. Maaliskuun alusta lähtien Ruotsissa on maksettava arvonlisävero kaikista EU:n arvonlisäveroalueen ulkopuolelta maahantuoduista tuotteista riippumatta tuotteen hinnasta”, Kurjenoja linjaa.

Kantar TNS selvitti digitaalisen kaupan suuruutta vuosittaisella kuluttajatutkimuksella, jossa internet-avusteisessa GallupForum-vastaajapaneelissa vähintään 18-vuotiaat vastaajat pitivät 4-6 viikon ajan kahden viikon välein ostospäiväkirjaa. 1000 kuluttajan otos uusittiin 1-3 kuukauden välein. Tarkasteltuja tuote- ja palveluryhmiä oli 36.

Lähde: Kauppalehti