Brändit

Anneli Hertsi 14.12.2018 10:46

Pakotteet veivät Valio voin pois Venäjältä – nyt testataan brändin vahvuus

Joonas Salli
Venäjälle matkalla olleet voit jouduttiin myymään kesällä 2014 kotimaassa, kun pakotteet katkaisivat kaikkien maitotuotteiden viennin yhdessä yössä.

Venäläisten arvostama Valio voi palasi markkinoille viime kuussa. Nyt Valio testaa, säilyikö brändi kuluttajien muistissa.

Ennen pakotteita Valion tunnetuimmat tuotemerkit Venäjällä olivat Valio voi ja Viola sulatejuusto.

Paikallisesti valmistettu Viola on pysynyt markkinoilla pakotteista huolimatta, mutta Valio voi ehti olla yli neljä vuotta pois myynnistä.

Venäläisten suosima brändi palasi kauppoihin vasta viime kuussa, kertoo Valio Venäjän johtaja Kari Finska.

Aiemmin Valio vei Venäjälle merkittävän määrän Suomessa valmistettua voita. Nyt paluun tehnyt Valio voi on tehty venäläisestä raaka-aineesta yhteistyökumppanin tehtaalla.

Maultaan se on kuitenkin suomalaisen voin kaltaista, koska se valmistetaan hapatetusta kermasta, Finska kertoo.

Pakotteet tulivat voimaan elokuussa 2014. Noin vuosi sen jälkeen Valio alkoi markkinoida Venäjällä valmistuttamaansa voita Valio Viola voi -brändin alla. Se on teknisesti ja maultaan erilainen tuote, koska se valmistetaan hapattamattomasta maidosta.

Nyt Valiolla on voin valmistuksessa kaksi yhteistyökumppania, joista toinen toimii Moskovan alueella ja toinen tuhat kilometriä Moskovasta etelään.

Valion oma, Ershovon sulatejuustotehdas on Moskovan lähistöllä.

Valio menetti käytännössä yhdessä yössä leijonanosan 380 miljoonan euron Venäjän viennistä, kun pakotteet lopettivat Suomessa valmistettujen maitotuotteiden viennin lähes kokonaan.

Tällä hetkellä Valio vie sinne Suomesta vain laktoosittomia maitotuotteita, jäätelöä ja äidinmaidonkorviketta.

Mehuja ja marjakeittojakaan pakotteet eivät koske.

Menetystä Valio on hiljalleen korvannut lisäämällä paikallista tuotantoa Venäjällä. Se on investoinut uusiin tuotantolinjoihin Moskovan tehtaallaan ja hankkinut uusia yhteistyökumppaneita.

Finskan mukaan tällä hetkellä kumppaneita on Venäjällä kahdeksan.

Venäjän bisnes on toipunut, mutta hitaasti. Viime vuonna Valio Venäjän liikevaihto oli palautunut 91 miljoonaan euroon.

Tänä vuonna Valio on tuonut Venäjän markkinoille yli 30 uutta tuotetta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö