Kauppakeskus Itiksen uskonnollisen ramadan-juhlan ympärille rakentama kampanja päättyi keskiviikkona järjestettyyn perhetapahtumaan, joka juhlisti ramadanin päättymistä eli id al-fitr -päivää.

Ohjelmassa oli kasvomaalausta, hennatatuointeja, kalligrafia-piste, pomppulinna sekä disko lapsille. Lisäksi Itiksen asiakkailla oli mahdollisuus saada itseään askarruttaviin kysymyksiin vastaus ”Kysy muslimilta mitä vaan” -pisteellä.

Tapahtumapäivänä kauppakeskuksessa vieraili kävijälaskureiden mukaan noin 55 780 asiakasta. Kävijöitä oli 12 prosenttia enemmän heinäkuun keskiviikkojen keskiarvoon verrattuna.

Itiksen markkinointipäällikkö Anna Homén kertoo M&M:lle tuloksen olevan tyydyttävä. Itis tavoittelee erikoistapahtumien yhteydessä 5–10 prosenttia enemmän kävijöitä keskivertopäivään verrattuna.

"Yleensä emme näin valtaisaa mediahuomiota saa meidän tapahtumillamme. Tämä oli sillä tavalla poikkeuksellinen, että vaikka emme juurikaan mainosrahaa käyttäneet, niin sanoma tavoitti kuitenkin hyvin", Homén kommentoi.

Homénin mukaan kuluttajilta saatu palaute on ollut todella jakautunutta.

"Muslimitaustaisilta kuluttajilta on tullut vain positiivista palautetta ja kiitosta. He ovat kokeneet, että vaikka kyseessä on ollut kaupallinen kampanja, he ovat kokeneet vahvaa osallisuutta ja tunteneet tulevansa huomioiduksi ihmisinä ja kuluttajina."

Kantasuomalaisilta on saatu sekä myönteistä että kielteistä palautetta. Palautteessa ei ole vältytty rajulta kielen käytöltä.

"Kantasuomalaisten palautteessa on muun muassa kyselty, järjestääkö kauppakeskus perinteisiä suomalaisia juhlia – kyllä, esimerkiksi joulu on kaupan suurin sesonki", Homén sanoo.

Jakautuneista asenteista huolimatta tapahtumapäivä sujui melko rauhallisesti.

"Vartioinnin raportin mukaan tapahtuman aikana kirjattiin vähemmän järjestyshäiriöitä kuin keskivertopäivänä. Tilanteeseen saattoi kuitenkin mahdollisesti vaikuttaa se, että paikalla oli lisävartijoita sekä poliisi, joka oli paikalla Suomi ensin -ryhmän aloittaman mielenilmauksen takia", Holmén kertoo.

Kauppakeskus kartoittaa parhaillaan kyselyllä yrittäjien mielipiteitä tapahtumasta ja sen jatkosta.

Ramadan-aiheinen kampanja käynnistyi kauppakeskuksessa 6. kesäkuuta, ja siihen liittyi muun muassa tarjouksia kauppakeskuksen liikkeissä.

Itiksen tietojen mukaan kauppakeskuksessa kävi kesäkuussa 2 prosenttia enemmän kuluttajia ja heinäkuun ensimmäisinä päivinä 11,2 prosenttia verrattuna edellisvuosien vastaaviin lukuihin.