K-ryhmä rakentaa Pohjoismaiden ensimmäistä ostodataan perustuvaa ravitsemusmittaria, jonka avulla kuluttaja voi seurata ostostensa ravitsemuksellisia ominaisuuksia.

K-Ostokset-palveluun tulee syksyn aikana uusi ravintovalinnat-ominaisuus, jossa asiakkaat voivat tarkastella esimerkiksi sokerin ja kasvisten kulutusta, verrata tietoja kansallisiin ravitsemussuosituksiin sekä asettaa kulutukseen liittyviä tavoitteita. Jo ennestään K-Ostokset tarjoaa käyttäjälleen ruokaostosten kotimaisuus- ja hiilijalanjälkimittarit.

"Haluamme tarjota keräämämme asiakaskohtaisen ostotiedon pohjalta hyödyllisiä palveluja asiakkaillemme. Ravitsemukseen ja hyvinvointiin liittyvä datapohjainen näkymä on ominaisuus, jota asiakkaat ovat toivoneet K-Ostoksiin heti palvelun julkaisusta lähtien. Asiakkaat ovat olleet tiiviisti mukana ravintovalintojen kehitystyössä”, K-ryhmän analytiikasta, datasta ja kanta-asiakkuuksista vastaava johtaja Minna Vakkilainen kertoo tiedotteessa.

Syksyn aikana julkaistava ominaisuus näyttää asiakkaan kulutuksen suolan, sokerin, kasvisten, kalan ja punaisen lihankin määrien osalta viimeksi kuluneen vuoden ajalta. Tuotteiden ravintoarvoja koskevat tiedot tulevat palveluun pääosin kansallisen tuotetietopankin kautta. Omaa kulutustaan voi verrata kansallisiin ravitsemussuosituksiin ja asettaa tavoitteita esimerkiksi suolan vähentämiseksi tai kalan lisäämiseksi ostoksissa.

”Asiakas voi halutessaan asettaa itselleen tavoitteita vaikkapa suolan vähentämiseksi. Tällöin asiakas saa palvelusta tietoa omasta suolankulutuksestaan ja näkee esimerkiksi listauksen tuotteista, joista suolaa kertyy eniten omaan ostoskoriin. Kaikkiaan tavoitteena on tarjota datan pohjalta näkymä omiin valintoihin suhteessa virallisiin ravitsemussuosituksiin. Moni yllättyy varmasti siitä, mistä oma suolan- tai sokerinkulutus oikeasti koostuu”, Vakkilainen toteaa.

Kyseessä on pohjoismaiden ensimmäinen automatisoitu ravitsemussovellus.

”Pohjoismaissa ei ole vastaavia ravitsemussovelluksia, joihin tiedot ostetuista tuotteista tulisivat automaattisesti – asiakkaan on aiemmin täytynyt erikseen skannata tai syöttää kulutetun tuotteen tiedot. Palvelumme on myös koko maailman tasolla harvinaislaatuinen. Toiminta perustuu asiakkaan Plussa-kortin ostodataan ja tuotetietoihin. Pyrimme koko ajan kehittämään tuotetietojen kattavuutta”, Vakkilainen kertoo.

Keväällä 2019 lanseerattu K-Ostokset-palvelu on otettu asiakkaiden parissa hyvin vastaan. Palvelulla on lähes 200 000 käyttäjää ja määrä kasvaa jatkuvasti.

"Asiakkaamme kokevat tärkeäksi, että heillä on mahdollisuus saada näkymä omiin ostoksiin sekä työkaluja valintojen punnitsemiseen ja niiden vaikutusten seurantaan. Me puolestamme pidämme tärkeänä, että voimme palauttaa dataa asiakkaiden käyttöön ja siten tarjota tietoa, joka aidosti auttaa arkipäiväisten valintojen tekemisessä”, Vakkilainen summaa.