Utopia Analytics on nimittänyt Janne Huuskosen, 43, markkinointi- ja viestintäjohtajaksi. Huuskonen on vastuussa yhtiön globaalista markkinointistrategiasta ja viestinnästä. Hän aloittaa Utopia Analyticsissä 1. maaliskuuta.

Utopia Analytics on vuonna 2014 perustettu tekoälytalo, joka on erikoistunut analysoimaan tekstiä kaikilla kielillä ja murteilla.

Janne Huuskonen on työskennellyt viimeiset 12 vuotta STT:ssä erilaisissa tehtävissä. Hän on toiminut muun muassa taloustoimittajana, oikeus- ja rikostoimittajana sekä viimeksi uutispäällikkönä ja suunnittelevana uutispäällikkönä.

Huuskonen voitti maaliskuussa 2018 työryhmänsä kanssa Bonnierin suuren journalistipalkinnon vuoden juttu -sarjassa. Huuskonen kuului työryhmään, joka teki artikkelin seksuaalisesta häirinnästä helsinkiläisessä lukiossa.

Huuskonen kertoo M&M:lle, että tekoäly ja siihen kytkeytyvät mahdollisuudet ovat kiinnostaneet häntä jo pitkään. Siksi mahdollisuus loikata uusien haasteiden pariin journalismin kentältä tuntui luontevalta.

"Journalismissa on ollut iso murros käynnissä. Väki on vähentynyt, mutta samaan aikaan tuntuu siltä, että työt ovat lisääntyneet. Monta kertaa on tullut ajatus, että olisi mahtavaa, jos journalismiin kuuluvaa manuaalista työtä voisi automatisoida jotenkin. Sitä kautta kiinnostuin tekoälystä", Huuskonen kertoo.

Huuskonen on seurannut Utopian tarinaa aktiivisesti yrityksen perustamisesta saakka. Hän kertoo huomanneensa, että vaikka yrityksessä on ollut paljon teknologiaan ja tekoälyyn kytkeytyvää osaamista, viestintäosaamiselle ja -ymmärrykselle on ollut kysyntää.

"Ajattelin, että minulla voisi olla tässä kohtaa annettavaa. Sain kiinnostavan tarjouksen ja pääsimme nopeasti sopimukseen. Tuntui siltä, että journalismissa on nyt nähty tarpeeksi ja voisi kokeilla jotain uutta."

Suomalainen tekoäly on Huuskosen mukaan jo menestystarina, mutta kovin moni ei välttämättä sitä vielä tiedä. Tätä tietoutta Huuskonen haluaa olla mukana lisäämässä.

"Suomalainen tekoälyosaaminen on globaalisti todella korkealla tasolla. Sen huomaa ihan jo niistä yhteydenotoista, joita tänne tulee. Esimerkiksi Utopia keskustelee jatkuvasti omien alojensa johtavien kansainvälisten toimijoiden kanssa."

Viime vuoden toukokuussa voimaan astunut EU:n uusi tietosuoja-asetus GDPR toi alkuun lisähaasteita yrityksille ja myös teknologiataloille. Kun fokus yrityksissä oli hetkellisesti uudistuksessa ja siihen liittyvissä uusissa vaatimuksissa ja käytännön toimenpiteissä, aika ei ollut otollisin mahdollinen tekoälytaloille. Huuskosen arvion mukaan tämä vaihe on nyt ohitettu.

"Eurooppa on toipunut GDPR-shokista, joka alkuun työllisti aika paljon yrityksiä. Nyt ollaan valmiita tekoälyloikkaan. Näen, että suomalaisilla tekoälytaloilla on hieno mahdollisuus ottaa leijonanosa näistä markkinoista", arvioi Huuskonen.

Utopian CEO, tohtori Mari-Sanna Paukkeri sanoo, että Huuskonen tuo nopeasti kasvavaan yhtiöön tärkeää uutta osaamista ja mediaymmärrystä.

"Se, että saamme kokeneen media-alan osaajan hoitamaan meidän markkinointi- ja PR-asioitamme, on mieletön juttu. Markkinointi on tärkeä osa yrityksen kansainvälistä ja kaikkea toimintaa. Olen todella innoissani, että Janne tulee nyt kehittämään tätä puolta", Paukkeri kertoo M&M:lle.

Utopia AI Moderator on yhtiön lippulaivatuote. Sitä käyttävät erilaisten käyttäjien luomien sisältöjen automaattiseen moderointiin muun muassa lasten Facebook iksi tituleerattu Momio, keskustelusivusto Suomi24.fi sekä suositut netin kauppapaikat kotimainen tori.fi ja sveitsiläinen tutti.ch.

Myös useat uutissivustot käyttävät Utopian moderaattoria. Suomessa esimerkiksi Iltalehden uutiskommentteja moderoi Utopia AI Moderator.

Utopia Analytics työllistää tällä hetkellä parikymmentä ihmistä. Yritys on mukana Business Finlandin Nuoret Innovatiiviset Yritykset (NIY) -ohjelmassa, ja tavoittelee nopeaa kansainvälistä kasvua.

"Olen itsekin tällä hetkellä Itävallassa hoitamassa asiakastapaamisia. Meillä on toimintaa tällä hetkellä Euroopassa, Etelä-Amerikassa sekä Pohjois-Amerikassa. Tarkoitus on kasvattaa tiimiä sekä myynnin ja markkinoinnin että analytiikan puolella. Rekryt ovat käynnissä. Meitä on nyt parikymmentä henkeä. Uskon, että se kasvaa siitä aika paljon vuoden loppuun mennessä", Paukkeri kertoo.

Utopia Analytics teki tilikaudella 2017 noin 301 000 euron liikevaihdon. Tilikauden tulos oli 141 000 eroa pakkasen puolella.