Yritykset

Jani Niipola 17.12.2018 10:37

Palkittu ruotsalaistoimisto Snask sijoitti Salatut elämät -tähden sukkabisnekseen: "Tavoite on kansainvälisillä markkinoilla"

Aim by Mia

Mia Ehrnrooth sai yritykseensä sijoittajia Turkista, Ruotsista ja Suomesta.

Malli ja näyttelijä Mia Ehrnrooth lanseerasi marraskuun lopussa oman vaatebrändinsä. Tuote on yllättävä, mutta kaikille tarpeellinen: Aim by Mia valmistaa sukkia. Usko liikeideaan on vahva.

”Jo malliuran aikana minua häiritsi, miten tylsiä ja huonolaatuisia sukkia oli tarjolla. Halusin kehittää sukkamalliston, joka edustaa korkeaa laatustandardia ja jota voisi ylpeästi esitellä vaikkapa Pariisin muotiviikoilla”, Ehrnrooth kertoo.

”Panostamme enemmän laatuun kuin määrään.”

Hän ei ole ainoa sukkaideaan uskova. Ensimmäisellä rahoituskierroksella Aim by Mia on kerännyt 250 000 euron rahoituksen. Yritykseen ovat sijoittaneet muun muassa turkkilaislähtöisen verkkokauppa Sefamerven perustaja Metin Okur ja palkittu ruotsalainen mediatoimisto Snask.

”On mahtavaa, että on lähdetty tukemaan naisyrittäjyyttä näin voimakkaasti”, Mia Ehrnrooth sanoo.

Aim by Mia -brändin on rakennettu perustajansa persoonan ympärille. Suomalaisille Ehrnrooth on tuttu muun muassa Salatut elämät -sarjasta, jossa hän näytteli viiden vuoden ajan.

Aim by Mia tähtää kuitenkin Suomen rajojen ulkopuolelle.

”Meillä on neuvotteluja eri retail-toimijoiden kanssa, mutta verkkokauppa on pääkanavamme. Tavoite on heti halusta asti kansainvälisillä markkinoilla”, Ehrnrooth kertoo.

Aim by Mian potentiaalia vahvistaa, että sukat ovat verkkokaupan ja logistiikan kannalta kätevä tuote. Sukkamuoti ei vaihtele liikaa, tuote ei vaadi juurikaan sovittamista, pienen tuotteen saa suoraan postiluukkuun, luettelee Ehrnrooth. Sukat ovat ensimmäinen tuote, mutta visioissa brändiä voidaan laajentaa muillekin alueille.

Brändiä suunnataan affordable luxury -segmenttiin, joka on kasvava globaali trendi. Laatumielikuvaa tukee ruotsalaistoimisto Snaskin pakkaussuunnittelu. Muutenkin, ruotsalainen markkinointitoimisto sijoittajana on hyvä hiljainen signaali menestystä ajatellen.

Toinen vaatealan maailmanlaajuinen trendi on kestävä kehitys. Siihen Aim by Mia vastaa paitsi ekologisilla materiaaleilla myös tilaajapalvelulla. Brändin sukkia on mahdollista ostaa omasta verkkokaupasta ja Amazonista. Perustajan mukaan neuvottelut ovat käynnissä Net-a-Porter-verkkokaupan kanssa.

Sukkia voi myös tilata palveluna. ”Socks as a service”, kuten Ehrnrooth sanoo.

Asiakas voi tilata kuukausitilauksella haluamansa sukat, Aim by Mia voi valita tilaajalle kuukausittain sukkaparit tai asiakas voi tilata kuukausittain saman mallin. Ehrnroot uskoo keksineensä tilaajamalliin ekologisen kulman.

Asiakas voi halutessaan lähettää sukkia myös takaisin – palautetut sukat voidaan kierrättää ekosukkien materiaaliksi. Tämä saattaa olla kuningasidea: pyykissä yksinäisiksi jääneistä sukista voi nyt tehdä uusia sukkapareja.

Kommentti

19.03.2019 11:37

Oi vaalihuuma, missä viivyt?

Suomessa vieraileva turisti ei huomaa mistään, että eduskuntavaaleihimme on alle kuukausi aikaa. Milloin vaalimainonta käynnistyy toden teolla?