Pia Grekula, 33 on aloittanut NTRNZ medialla kaupallisten sisältöjen ja mainonnan luovana johtajana.

Bob the Robotilla, Ivalo Creativella ja TBWA:lla aiemmin työskennellyt Grekula on valmistunut Turun Taideakatemiasta mainonnan suunnittelun linjalta AD:ksi.

Kymmeniä mainosalan arvostettuja palkintoja voittaneen Grekulan viimeisimpiä projekteja ovat muun muassa Renny Harlinin ohjaama Long Shot -kampanja Hartwallille sekä VR:n ja Stockmannin viime vuosien näkyvimmät tempaukset.

Grekula kertoo M&M:lle, että viimeaikaiset maailmantapahtumat saivat hänet miettimään myös omaa tulevaisuutta ja sitä mitä hän haluaisi jatkossa tehdä.

”Olen ollut useita vuosia suunnittelijana Helsingin parhaissa mainostoimistoissa ja toki olisin voinut jatkaa sitä työtä, mutta jotenkin halusin tutkailla myös muita vaihtoehtoja, löytää ydinosaamiseni lisäksi jotain tuoretta”, Grekula kertoo.

NTRNZ media on kolmella Kultaisella Venlalla palkittu luova toimisto, jonka sarjamuotoiset sisällöt ovat levittäytyneet ympäri maailman. Tunnetuin yrityksen kehittämistä sarjoista on Eränkävijät.

Oulussa päämajaansa pitävä yhtiö on myös Grekulalle ennestään tuttu paikka. Hän kertoo suorittaneensa aikoinaan ensimmäisen harjoittelunsa juuri NTRNZ medialla. Tuolloin yhtiö työllisti yhteensä vasta kolme henkeä.

”Olen seurannut innolla firman kehitystä, mikä on ollut huima. Perinteisen mainostoimistopuolen lisäksi he ovat pystyneet rakentamaan uskottavaa sisältö- ja formaattiosaamista, mikä on mielestäni aidosti erilaistava tekijä muista mainostoimistoista”, Grekula sanoo.

Yhteys yrityksen perustajaan ja pääomistajaan Teemu Hostikkaan oli siis olemassa. Grekula päätti ottaa yhteyttä Hostikkaan ja katsoa löytyisikö yhteinen sävel. Sellainen löytyi nopeasti.

Teemu Hostikka kertoo, että mainosalan murros pakottaa miettimään koko toimialan totutut liiketoimintamallit uusiksi.

”Olemme vuosien työn tuloksena päässeet tilanteeseen, jossa meillä on kaikki eväät luoda konsepteja yli perinteisten liiketoimintarajojen ja -mallien. Tulemme yhdistämään vahvaa sisällöntuotannon osaamistamme ennakkoluulottomasti digitaalisiin ratkaisuihin”, kertoo Hostikka.

Grekula uskoo, että kuluttajarahoitteisen sisällön määrä tulee jatkossa kasvamaan, sillä ihmiset kuluttavat jatkuvasti enemmän laadukkaasti tuotettuja sisältöjä.

”Oma intohimo onkin nyt yhdistää nämä kaksi puolta: mainostoimistoasiakkaat ja formaatit, olkoon alusta mikä tahansa.”

Nyt jos koskaan on Grekulan mukaan aika katsoa tulevaisuuteen, kehittää omaa osaamista sekä rikkoa perinteisiksi syntyneitä rajoja. Hän odottaa erilaista ja opettavaa pestiä.

”Opin varmasti paljon formaateista, niiden tuotannosta ja myynnistä. Haluan olla rakentamassa luovaa toimistoa, jollaista ei ole ennen nähty.”

”Haasteista oppii aina eniten, joten nyt jos koskaan voi sanoa, että hyppäsin syvään päätyyn, kun markkinatilanne on haastava. Useimmin sitä kuitenkin oppii uimaan ja näen tämän suurena mahdollisuutena”, Grekula toteaa.

Fyysisesti Grekula työskentelee myös jatkossa pääsääntöisesti Helsingistä käsin.

”Meidän työntekijämme ovat muutenkin ympäri Suomea, eikä se ole tuottanut ennenkään vaikeuksia. Asiakkaat voivat sijaita myös missä päin Suomea tahansa tai rajojen ulkopuolella. Emme ole kiinni paikassa.”

NTRNZ media teki viime vuonna 1,5 miljoonan euron liikevaihdon. Myyntikate oli 1,2 miljoonaa euroa ja tulos 40 000 euroa. Toimisto työllisti tilikauden lopussa 22 henkilöä.

Yrityksen markkinointipuolen asiakkaisiin lukeutuvat esimerkiksi Kalajoen Matkailu, Oulun Kärpät, Pohjois-Suomen suurin festivaali Qstock, Europcar, Biltema, Bittium ja Oulun Yliopisto.