Mainokset

M&M 27.1.2015 15:52 päivitetty 4.2.2016 10:51

Palkkaero-kampanja ei syrji miehiä – Mainonnan eettinen neuvosto antoi vapauttavan

mikafiilis.fi
Kuvakaappaus Mikä fiilis?! -kampanjasivustolta.

Teksti "17 senttiä" reiden päällä ei ole syrjivä.

Ammattiliitot Akava, SAK ja STTK järjestivät Mikä fiilis?! -kampanjan, jonka tavoitteena oli nostaa esille miehen ja naisen välisen palkkaeron.

Kampanjakuvissa miehen reiden päällä oli teksti ”17 senttiä”. Liitot halusivat tuoda esiin epäkohdan, että ”naisen euro on edelleen 83 senttiä”.

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut vapauttavan lausunnon kampanjasta. Lausuntoja pyytäneiden henkilöiden mukaan kampanja on hyvän tavan vastainen, koska se on seksistinen, miehiä esineellistävä ja antaa vaikutelman siitä, että palkkaero selittyy miessukupuolella eikä heidän taidoillaan.

Ammattiliittojen mukaan kampanjassa käytettiin tehokeinona satiiria ja palkkaeroa kyseenalaistettiin humoristisin keinoin.

“Kokonaisuutena arvioiden mainoksen ei voida katsoa yleisesti syrjivän miessukupuolta. Yhteiskunnallisen keskustelun edistäminen osin selittämättömistä sukupuoleen perustuvista palkkaeroista ja niiden syistä on hyvä asia. Neuvosto korosti päätöksessään, ettei se ota kantaa siihen, onko mainos hyvän maun mukainen”, mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta kertoo tiedotteessa.

Mikä fiilis?! -kampanja näkyy joulukuusta helmikuuhun Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa ja Youtubessa.

Mainonnan eettinen neuvosto antaa lausuntoja yksittäisten mainosten hyvän tavan mukaisuudesta. Neuvoston toiminnasta vastaavat Mainonnan Neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö