Palvelumuotoilutoimisto Hellon avasi viime heinäkuussa toimiston Lontoon Knightsbridgeen. Toimistoa johtaa Markus Hohl, hänen lisäkseen Isossa-Britanniassa työskentelee yksi hellonlainen Suomesta sekä muutamia paikallisia freelancereita.

Toimitusjohtaja Jaakko Wäänäsen mukaan yhtiö kansainvälistyy kuitenkin tosissaan.

"Emme perustaneet pelkkää myyntikonttoria. Palkkaamme vakituisia, kunhan kassavirta on saatu käyntiin. Luovalla alalla tällaisen yksikön optimikoko on noin 30 henkilöä", Wäänänen sanoo.

Helsinkiläisen 20-henkisen palvelumuotoilutoimiston kasvustrategian nimi on seitsemän kertaa seitsemän.

"Aiomme nousta seitsemän vuoden aikana maailman seitsemän suurimman palvelumuotoiluyhtiön joukkoon", Wäänänen selittää.

Toinen maailmalle tähtäävä suomalainen palvelumuotoilija on 45-henkinen Leadin. Tamperelaisyhtiö aloitti liiketoiminnan Isossa-Britanniassa viime vuoden alussa, tänään Walesin Swanseassa työskentelee kymmenkunta leadinilaista.

"Me olemme uskoneet jo pitkään, että kestävä kasvu tulee ulkomailta. Ja mieluusti monesta maasta", toimitusjohtaja Topi Koskinen sanoo.

"Kolmen vuoden kuluessa avaamme toisen pisteen lähempänä Lontoota, ja sen lisäksi toimiston joko USA:ssa tai Saksassa."

Palvelumuotoiluyhtiö Palmu oli kolme vuotta sitten jo aloittanut Tanskassa, mutta joutui tuolloin palaamaan kotiin.

Nyt Palmu rakentaa jälleen ulkomaille yritystoimintaa. Yhtiöllä on kuusihenkinen tiimi singaporelaisessa Ideactio-yrityksessä.

Mitä palvelumuotoilu on, millaisilla caseilla suomalaisyhtiöt maailmaa valloittavat ja miksi asiantuntemus on arvokasta vaikka höhmäinen palvelumuotoilu-termi lopulta painuisikin unholaan? Lue lisää tuoreimmasta Markkinointi & Mainonnasta.