Suoratoistopalvelut

Tero Lehto 25.3. 13:28

Palvelut ovat Applelle yhä tärkeämpiä – kertoo pian uusista laite- ja palvelustrategioistaan

Colourbox

Tietotekniikkayhtiö Apple julkistaa maanantaina pitkästä aikaa isoimman palvelustrategiansa uudistuksen, jonka myötä sen arvellaan lähtevän voimalla suoratoistopalveluiden ja pelivideoiden markkinaan.

Tietotekniikkayhtiö Apple aikoo maanantaina kertoa uusista laite- ja palvelustrategioistaan. Markkinatutkimusyhtiö Gartnerin johtava analyytikko Annette Zimmermann uskoo, että luvassa on uutta kilpailua niin elokuvien ja tv-sarjojen suoratoistopalveluille kuin pelivideopalveluillekin. Applella on monta vahvuutta, mutta paljon on avoinnakin vielä.

Spekulaatiot Applen uusista palveluliiketoiminnan avauksista kiihtyivät sen jälkeen, kun uutistoimisto Bloomberg kirjoitti viime viikolla, että Apple suunnittelee kilpailijaa suoratoistopalvelu Netflixille.

Applen medialle lähettämän tapahtumakutsun mukaan ”erityistapahtuman” aiheena ovat yhtiön laitteet ja yhtiön strategia.

Perjantaina Bloomberg jatkoi, että luvassa on Applen isoin palvelustrategian uudistus sitten vuoden 2007, ja suunnitteilla on myös pelivideoiden toistoa ja uutispalvelua.

Palveluihin panostaminen on Applelle entistä tärkeämpää, koska iPad-tablettien ja iPhone-puhelinten myynti ei enää kasva menneiden vuosien tapaan.

Markkinatutkimusyhtiö Gartnerissa uskotaan, että Apple julkistaa elokuvien ja televisio-ohjelmien suoratoistopalvelun lisäksi mahdollisesti uutispalvelun yhteistyössä Goldman Sachs -pankin kanssa.

”Suoratoistopalvelu tukeutuu Applen tuottaman sisällön lisäksi useisiin muihin kanaviin”, Annette Zimmermann sanoo. Neuvotteluita on mahdollisesti käynnissä esimerkiksi televisioyhtiö CBS:n ja laadukkaista tv-sarjoistaan tutun HBO:n kanssa. Suurin suoratoistopalvelu Netflix on jo ilmoittanut, ettei se ole lähdössä mukaan Applen palveluun.

Zimmermann odottaa Applen suunnittelevan myös pelivideoiden tilauspalvelua, mutta se saattaa tulla vasta myöhemmin Applen WWDC-kehittäjätapahtuman yhteydessä alkaen 3. kesäkuuta.

Zimmermann uskoo, että Applella on sekä osaaminen että resurssit kehittää houkutteleva kilpailija HBO:n, Hulun ja Netflixin kaltaisille suoratoistopalveluille sekä toisaalta huippusuositun mobiilipelin Epic Gamesin Fortniten pelivideopalvelulle.

Applen vahvuus on lisäksi, että yhtiö tarjoaa sekä laitteet että ohjelmistot, eli se pystyy asentamaan uuden palvelun heti valmiiksi uusiin älypuhelimiinsa, tabletteihinsa ja tietokoneisiinsa.

Applen palveluita käyttää jo 300 miljoonaa kuluttajaa.

”Olennainen kysymys ei välttämättä ole, haluavatko esimerkiksi Hulun tai Netflixin käyttäjät vaihtaa Applen palveluun, vaan tilaavatko ne sen lisäksi näiden rinnalle.”

Zimmermann huomauttaa, että monet kuluttajat tilaavat jo kahta tai kolmea maksullista viihdepalvelua.

”Kysymys on siitä, onko Applen tarjoama sisältö kilpailukykyistä, ja sitä emme vielä tiedä.”

Ennakkospekulaatioiden mukaan Apple lanseeraa uudet palvelunsa kuluttajille vielä tämän vuoden aikana. Annette Zimmermann arvioi, että tämä saattaa mennä vuoden toiselle puoliskolle.

Kysely: Sarjojen ”ahmiminen” yleistyy Suomessa

Usean suoratoistopalvelun tilaamisen ilmiö tuli esille Suomessakin, kun teleoperaattori Elisa selvitti asiaa viime syksynä kyselytutkimuksessaan. Sen mukaan noin 62 prosenttia kotitalouksista tilaa maksullisia suoratoistopalveluita, ja joka kymmenes kotitalous tilaa kolmea tai useampaa maksullista palvelua.

Eniten useita palveluita tilaavat kotitaloudet, joissa seurataan tiiviisti televisiosarjoja.

Nämä kotitaloudet arvioivat palveluiden käyttöajaksi kyselyä edeltävänä päivänä keskimäärin 128 minuuttia tv-sarjoja, 59 minuuttia elokuvia ja 30 minuuttia urheilua.

Yhtä maksullista suoratoistopalvelua tilaavissa kotitalouksissa katseluajat olivat keskimäärin 83, 42 ja 17 minuuttia.

Kaupallisten televisiokanavien mainosrahoitteisia suoratoistopalveluita, kuten mtv.fi ja ruutu.fi sekä julkisen palvelun verorahoitteista Yle Areenaa ilmoitti katsovansa vähintään viikoittain 53 prosenttia vastaajista.

Vielä useampi (60% vastaajista) ilmoitti katsovansa viikoittain tai useammin muita maksuttomia videoita tarjoavia viihdepalveluita, kuten Twitch, Vimeo ja YouTube.

Kyselyn toteutti Elisalle konsulttiyritys Prior Konsultointi, ja siihen vastasi yli 1300 iältään 15-75-vuotiasta internetin käyttäjää.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yhteiskunta

23.08.2019 14:59

Kuntaliitto valitsi Milttonin

Suomen Kuntaliitto ry on valinnut Milttonin viestintä- ja markkinointipalvelujensa strategiseksi ja operatiiviseksi kumppaniksi.