Vivid Entertainmentin toimisto West Hollywoodissa ei vastaa ennakkoluuloja. Ei hoitsuja, ei putkimiehiä, eikä taustalla edes soi letkeä slow funk. Vaalea odotushuone on sisustettu valkoisilla verhoilla ja Alvar Aallon huonekaluilla. Vastaanottovirkailija tarjoaa pullovettä, mutta ei kaada sitä oman t-paitansa päälle.

- Herra Hirsch on valmis tapaamaan teidät nyt.

"Herra Hirsch" on Vivid Entertainmentin perustaja ja 47-vuotias toimitusjohtaja Steven Hirsch. Vivid puolestaan on yritys, joka tuottaa noin sata miljoonaa dollaria vuodessa.

Koko toimialan arvioidaan liikuttavan Yhdysvalloissa noin 13 miljardia dollaria vuodessa, ja sen kuluttajatyytyväisyys on huippuluokkaa. Toimiala on porno.

Hirschin toimisto on tummaa puuta, tummennettua ikkunaa ja nahkasohvaa. Los Angeles -lehden keräämälle kaupungin vaikutusvaltaisimpien henkilöiden listalle päässyt Hirsch istuu leveän pöytänsä takana, ja sanoo olevansa rahantekobisneksessä.

Hän ei juksaa: joka sekunti noin 28 000 nettikäyttäjää surffaa pornosivuille. Maailmassa ostetaan joka sekunti pornoa reilulla 2500 eurolla. Uusi pornoelokuva valmistuu USA:ssa joka 39:s minuutti.

Ei ihme, että Hirsch ajaa Bentley Continentalilla.

Porno käy edellä

Jerry Seinfeld päivitteli aikoinaan, miksi kaikki uusi teknologia valjastetaan seksuaalisuuden tarpeisiin.

- Kotivideo - seksivideo. Puhelin - puhelinseksi. Internet - pornosivut. Kopiokone - istu sen päälle, Seinfeld vaikeroi.

Pop-kirjailija Chuck Klosterman on puolestaan todennut internetin suurimman saavutuksen olevan "amatööripornon normalisointi".

Molempien huomiokyky on huippuluokkaa. Erityisesti amerikkalainen pornoteollisuus on aina omaksunut uuden teknologian ensimmäisten joukossa.

Pienet budjetit, tuotantojen suhteellinen pienuus ja kustannusportaiden (agenttien, käsikirjoittajien, managerien ja niin edelleen) puuttuminen ovat antaneet pornotuottajille mahdollisuuden riskinottoon.

- Uuden teknologian ilmestyessä aikuisviihteen kaverit ovat aina panostamassa täysillä ja yrittämässä tehdä mahdollisimman paljon rahaa, sanoo Steven Hirsch.

Koko kansan tähdet

Porno on puheenaiheena kuumaakin kuumempi peruna, eikä Hirschin rahantekotaitoja juuri tunneta Los Angelesin ulkopuolella.

Hän sanoo antaneensa kuitenkin viime aikoina haastatteluja muun muassa New York Timesille ja Wiredille. Uusimmissa haastatteluissa juteltiin muustakin kuin Hirschin kuuluisasta markkinointi-ideasta.

Hirsch sovelsi jo 1980-luvulla Hollywoodin vanhaa tähtijärjestelmää Vividiin palkkaamalla muutamia naisnäyttelijöitä vuosisopimuksilla, ja rakentamalla näistä "tähtiä" messumarkkinoinnilla.

Nyt sama systeemi on käytössä kaikilla alan suurilla tuotantoyhtiöillä. Käytännössä Hirschin Vivid Girl -systeemi on arkipäiväistänyt pornon amerikkalaisessa pop-kulttuurissa ja tehnyt esimerkiksi Jenna Jamesonista nimen, jonka siveämpikin tuntee.

"Laadukasta pornoa"

Nyt myös valtavirtamediaa kiinnostaa Hirschin kaltaisten toimijoiden kyky omaksua uusia teknologioita. Se on olennaisin asia Vividin menestyksessä.

Hirsch oli yksi ensimmäisistä tuottajista, joka 1980-luvulla oivalsi ihmisten katsovan hänen tuottamiaan elokuvia mieluummin oman kodin rauhassa kuin elokuvateatterissa.

- Kaikki tietävät, että pornoteollisuus vauhditti suuresti videonauhureiden myyntiä, Hirsch heittää sivulauseessa.

1990-luvulla vhs vaihtui dvd:hen, ja Vivid loi maineensa "laadukkaana pornostudiona". Hirsch mainitsee laadun tärkeimmäksi tavoitteekseen, eikä selvästikään näe "laadukkaassa pornossa" minkäänlaista käsitteellistä ristiriitaa.

Jo dvd-vaiheessa Vivid satsasi voimakkaasti kuvan laatuun uuden formaatin avulla. 2000-luvun haasteita ovat hd-dvd:n muuttaminen kassavirraksi ja tietenkin internet.

Moraalitonta vai ei?

Samaan aikaan Hirsch etsii lisämarkkinoita muun muassa hipster-henkisestä Vivid Alt -sisaryhtiöstä ja julkkisten seksivideoista. Hän maksoi raporttien mukaan miljoona dollaria esimerkiksi Kim Kardashianin seksivideosta.

- Paras myyntimme tulee kolmesta eri paikasta: dvd:stä, kaapelitv:stä ja internetistä. Myös lisensointi ja muut kansainväliset bisnekset tuottavat. Emme ole riippuvaisia yhdestä teknologiasta, Hirsch sanoo.

On helppoa todeta Hirschin bisneksen olevan moraalitonta, sillä porno on edelleen ruma sana.

Hirsch kuitenkin kehuu "tyttöjen" saavan päättää kaikesta Vividin tuotantoprosessissa. Ja mainitsee bisneksensä kestävän päivänvaloa huomattavasti paremmin kuin suurten vaateketjujen tuotannot kehitysmaissa.

- En usko kenenkään luulevan, että me pakotamme tyttöjä johonkin.

Vastaus piratismiin

Hirschin hankkeet kiinnostavat valtavirtaa. Vividin siniseksi maalatun pääkonttorin vastapäätä Hollywood Fairwayn toisella puolella levittäytyy Burbank, jossa Universal Studiosin ja NBC:n johtajat painivat samojen haasteiden kanssa.

- He tarkkailevat meitä, se on selvää, Hirsch sanoo nyökäten tien toiselle puolelle.

Internet on muuttanut kaiken. Vaikka Hollywood-studiot julkaisevat elokuviaan edelleen dvd:llä, Hirschin mukaan dvd:n aika alkaa olla ohi.

- Meidän myyntimme dvd-formaatissa on laskenut kolmessa vuodessa yli 70 prosenttia. On selvää, että dvd katoaa, ja vod(video on demand) nousee, hän lausuu.

Rahantekobisneksistä häikäilemättömimpänä pornoteollisuus on Hollywoodia muutaman vuoden edellä. Se on siirtämässä tuotteensa kokonaan digitaaliseen muotoon. Mutta internet on suuri haaste pornotuottajallekin.

Juuri nyt Vivid on kehittämässä tapaa merkata - "I call it fingerprinting" - kaikki yrityksen tuottama sisältö digitaalisilla tunnisteilla. Tavoitteena on lopettaa piratismi ainakin Vividin tuotteiden osalta.

- Kun uusi systeemi on valmis, pystymme löytämään tuotteemme mistä tahansa ja lähettämään laskun kaikille, jotka käyttävät tai jakavat tuotteitamme maksamatta niistä.

Tyytyväiset kuluttajat

Hollywood Fairwayn toisella puolella seurataan irstaiden serkkujen kokeiluja. Jos porno vaikka kukistaisi piratismin.

Hirschillä on kiire, sillä Vividin materiaali suhisee netissä pieninä pätkinä edestakaisin tätäkin luettaessa. Juuri siksi Hollywood pitää kiinni dvd-myynnistä eikä laske uusia elokuvia maksusta nettiin ladattavaksi. Ei ennen kuin se on varma, että se pystyy kontrolloimaan tuotetta, uskoo Hirsch.

Vividin kaltaiset yritykset eivät voi odottaa teknologian kehitystä. Niiden on keksittävä keinot heti. Aikuisviihdeteollisuus kun ei yrityksestä huolimatta taida saada kongressilta bailout-pakettia.

- Meillä ei ole aikaa odottaa. Kukaan ei katso pientä pätkää Hollywood-elokuvaa tietokoneeltaan ja ole tyytyväinen. Aikuisviihde on eri juttu - ihmiset katsovat elokuvaamme kolme neljä minuuttia. Se riittää heille, Hirsch hymähtää.