(Juttu on julkaistu aiemmin 12.12.2019. Julkaisemme sen nyt uudelleen.)

Rauhoittava ja ajaton, sitä viestii Pantonen ensi vuoden väri, eli klassinen sininen, Pantone 19-4052. Pantonen värijärjestelmä on vuonna 1963 perustettu standardoimisjärjestelmä, joka määrittää painovärit järjestysnumeroilla.

Vuodesta 2000 Pantone on julkistanut valintansa vuoden väriksi, ja vuosien saatossa vuoden väri on alkanut myös määrittää trendejä. Se näkyy niin markkinoinnissa, muotiblogeissa kuin catwalkeillakin. Tänä vuonna väri julkistettiin ensimmäistä kertaa erityisessä tapahtumassa New Yorkissa. Pantone tuotti yhdessä Artechouse-taideorganisaation ja digitaalisen Huge-toimiston kanssa taideinstallaation, jossa vuoden väri ei takuulla jäänyt kenellekään epäselväksi.

”Tämä on väri, johon voimme samastua kaikkialla maailmassa, asuupa missä tahansa. Kun vain avaamme oven ja katsomme ulos, näemme tämän värin”, sanoi Pantone Color Instituten varapresidentti Laurie Pressman julkistustilaisuudessa.

”Väri saa olon tuntumaan mukavalta. Se soveltuu viestintään ja se viittaa yhteenkuuluvuuteen ja osallisuutta koskeviin tunteisiin. Se tuo ihmisille rauhaa ja hiljaisuutta”, hän lisäsi.