Amerpapin markkinointijohtaja Roope Moisala ei allekirjoita Editan Kim Grundmaninväitettä paperin tukkukaupan määrällisestä alamäestä.

¿ En nyt haluaisi kuulostaa siltä, että olen eri mieltä tärkeän asiakkaamme kanssa, mutta paperia on myyty aivan yhtä monta tonnia kuin viime vuonna. Indeksi on nyt tasan sata, Moisala sanoo.

Tukkumyynnin liikevaihto sen sijaan on laskenut, mikä johtuu viime vuotta alhaisemmista hinnoista. Tonnienkin osalta tilanne on muuttunut vasta syksyn aikana.

¿ Alkuvuodesta tukkukauppa oli miinuksella myös tonnien osalta, mutta koko loppuvuoden aikana on myyty enemmän kuin viime vuonna. Mainospainaminen on elpynyt, Moisala selittää.

Tämä tietää Moisala mukaan korjausliikettä myös paperin hintaan viimeistään ensi vuoden alussa.

Myös tulevaisuuden suhteen Moisala on Grundmania selvästi optimistisempi, vaikka hänkin tunnistaa tietotekniikan vaikutuksen.

¿ Usein käy niin, että it poistaa jonkun tarpeen, jonka seurauksena paperin kulutus hetkellisesti laskee. Aika pian yleinen kasvutrendi kuitenkin korjaa kuopan ja kulutuksen kasvu jatkuu, Moisala selittää.

Pari vuotta sukellettu

Edita-johtajan arvio alan tilasta ei ole liioiteltu, kommentoi Kirjapaino Keilin vetäjiin kuuluva Mika Matikka.

¿ Ala on sukeltanut pari vuotta. Kilpailu on kovaa eikä hintataso välttämättä sitä mitä pitäisi olla. Pudotuspeli on käynnissä, Matikka muotoilee.

¿ Itse asiassa ihme on, ettei yhtään keskisuurta ole vielä pudonnut, hän jatkaa.

Ongelmat keskittyvät painoammattilaisen mukaan niille, joiden konekanta on päässyt vanhentumaan.

¿ Keilillä on investoinnit kunnossa ja yrityksellä menee hyvin. Viime vuonna liikevaihto oli 2,5 miljoonaa euroa ja tänä vuonna tehdään noin 2,9 miljoonaa. Liikevoitto on siinä viiden prosentin hujakoilla, Matikka kertoo.

Lomakebisneksen pienentyminen on kuitenkin näkynyt Keilissäkin.

¿ Ennen tilattiin lavoittain ja nyt riiseittäin.

Pääosa Keilin töistä tulee kuitenkin mainostoimistoilta.

¿ Jos mainonta kasvaa, mekin kasvamme, hän tiivistää tilanteen.

Lamavuosia ahtaammalla

Nomini Oy:n toimitusjohtaja Kari Riisalo on suorasanaisempi.

¿ Sanotaan, että lamavuodet olivat kovia, mutta nykytilanne on siihen verrattuna ihan omaa luokkaansa. Kun lamavuosina piti antaa 10¿20 prosenttia alennusta, nyt hinnat ovat 50 prosenttia alle järkevän tason, Riisalo arvioi.

Syynä ongelmiin on hervoton ylikapasiteetti erityisesti pääkaupunkiseudulla.

¿ Painokoneen omistaminen on tällä hetkellä tyhmää, Riisalo täräyttää.

Hän näkisikin mielellään alan yritysten luopuvan vanhemmista koneistaan sen sijaan, että niitä ajetaan hinnalla millä hyvänsä.

¿ Me olemme poistaneet vanhempia koneitamme, emmekä ole tehneet korvaavia investointeja. Ehkä muissakin yrityksissä pian ymmärretään, että säästää voi muualtakin kuin ihmisistä.

Muuten edessä on Riisalon mukaan konkursseja, joiden lisäksi hän odottelee myös pakon edessä tehtäviä yritysfuusioita.

Edita edistää pahoinvointia

Sekä Matikka että Riisalo pitävät myös Editaa varsin suurena syyllisenä alan vaikeuksiin, eivätkä siksi kuuntele Grundmanin lausuntoja erityisen hyvällä.

¿ Edita on alan pahoinvoinnin edistäjä. Se on pahin hintojen dumppaaja erityisesti arkkipainon puolella, Riisalo arvioi.

Samalla linjalla Grundmanin kanssa Riisalo on siitä, ettei pelkkä painaminen riitä jatkossa, vaan selviytyminen edellyttää erikoistumista esimerkiksi suoramarkkinointiin tai digipainamiseen.

¿ Nomini on erikoistunut aineistonhallintaan, Riisalo kertoo oman yrityksensä ratkaisusta.