Toimistojen välinen yhteistyö alkoi jo vuonna 2017, kun Parcero toimi Rockyn digitaalisen markkinoinnin ja analytiikan kumppanina.

Rockyn osaaminen on vahvasti konseptien suunnittelussa ja toteutuksessa. Luovan puolen lisäksi yritys näki kuitenkin tärkeänä kehittää osaamistaan myös digitaaliseen markkinointiin ja analytiikkaan, joilla markkinoinnin vaikuttavuus voidaan todentaa.

Kummankin yrityksen omistajat näkivät osaamisten yhdistämisessä synergiaa, josta asiakkaat hyötyvät huomattavasti.

Toimitusjohtaja Antti Jokela kertoo, että Parcero keskittyy strategiavetoiseen ja monikanavaiseen luovaan mainonnan suunnitteluun sekä analytiikkaan ja markkinoinnin mittaamiseen digitaalisen markkinointiyksikkönsä kautta.

Uusi, yhdistynyt Parcero luottaa entistä vahvemmin luovuuden ja analytiikan liittoon. Alalla noin vuosikymmenen ajan työskennelleenä Jokela on pohtinut, kuinka erilaisissa siiloissa toimiminen hankaloittaa asiakkaiden elämää.

”Ymmärrän kyllä, että luovassa toimistossa ja digitoimistossa työskentelee usein aika erityyppisiä ihmisiä.”

”Mutta kun samasta paikasta saa korkealaatuista luovaa suunnittelua, jota voi validoida jatkuvasti datalla, se on asiakkaan etu. Näin säästyy myös aikaa”, Jokela arvioi M&M:lle.

Muutoksien tekeminen on Jokelan mukaan helpompaa perustella ja ne ovat strategisesti kestävämmällä pohjalla, kun toimenpiteiden vaikuttavuutta seurataan ja niihin reagoidaan dataan ja analytiikkaan pohjaten.

“Kun lähdetään tekemään strategialinjauksia, paljon dataa saadaan eri rajapinnoilta numeerisesti.”

”Silti tärkeää on myös asiakkaan liiketoimintadatan, toimialan, ja yhteiskunnan erilaisten trendien ymmärtäminen. Tämä on myös dataa, vaikka yleensä datalla ajatellaan lähinnä numeroita”, Jokela huomauttaa.

Parcero on Jokelan mukaan viimeisten vuosien aikana kehittänyt systemaattisesti luovan suunnittelun osaamista, ja yhdistyminen Rockyn kanssa on kruunu tälle työlle.

Tammikuussa Parceron luovaksi johtajaksi siirtyi Rockylta Jarkko Toijonen. Vuoden Huippujen tuomaristossakin istuneen Toijosen viimeisimmät projektit ovat toteutuneet muun muassa Olvi Kevyt Olon, Pivo-sovelluksen ja Elovenan parissa. Parcerolla Toijosen tehtävänä on suunnittelutyön ohella kehittää yrityksen luovaa tiimiä eteenpäin.

“Tuomme Rockylta iskukykyä ja pystymme antamaan tiimille lisää luovan puolen oppeja ja näkemyksiä vuosikymmenien kokemuksella”, kertoo Toijonen.

Hänen mukaansa luovan johtajan tehtävää tukee erityisesti Parceron avoin yrityskulttuuri ja systemaattinen johtaminen.

Korona vähentää geografian merkitystä

Antti Jokela toteaa, että geografia on menettänyt merkitystään koronaviruksen aiheuttaman pandemian vuoksi. Turussa ja Helsingissä operoivan Parceron henkilöstö on tottunut etätöihin jo ennen koronavuotta, joten muutos ei ole ollut erityisen suuri.

”Olemme etätyöorientoituneita ja tottuneet jo operoimiseen kahden eri kaupungin välillä. Viimeistään korona on osoittanut, ettei työpaikan fyysisellä sijainnilla ole niin suurta merkitystä”, Jokela sanoo.

Turussa perustettu Parcero ei ole siis leimallisesti turkulainen toimisto. Siitä huolimatta Jokela on seurannut ilolla toimistokentän kehittymistä Turussa.

Varsinais-Suomen suunnalta kajahti vastikään iso uutinen, kun Hasan & Partners Groupin entinen toimitusjohtaja ja vastaava luova johtaja Eka Ruola osti enemmistöosuuden turkulaisesta Nitro Group.

Vastikään tuli iso uutinen, kun Hasan & Partners Groupin entinen toimitusjohtaja ja vastaava luova johtaja Eka Ruola osti enemmistöosuuden turkulaisesta markkinointitoimistosta Nitro Group Oy:stä.

”Alueen talous on virinnyt ja myös toimistokentälle on tullut uusia vahvoja pelureita. Osaaminen on vahvistunut ja koko Turun profiili on kasvussa. Se on iloinen asia.”

Haastavasta koronakeväästä huolimatta Parcero teki oman ennätystuloksensa, jonka taustalla on kustannustehokas palvelu, asiantuntijoiden rekrytoinnit ja yhdistyminen Rockyn kanssa.

Vuoden 2020 ensimmäisellä vuosipuoliskolla liikevaihto oli 849 000 euroa ja yritys saavutti 94 000 euron liikevoiton. Parceron asiakkuuksia ovat muun muassa Kesko, Cloetta, Technopolis, Vincit, Kekkilä ja Karjala. Toimisto työllistää tällä hetkellä 18 henkeä.

”Vaikka koronatilanne luo epävarmuutta koko markkinalle, tähtäämme ensi kesällä päättyvällä tilikaudella 25–30 prosentin kasvuun”, Jokela sanoo.

Helsinkiläinen Rocky on vuonna 2005 perustettu luovaan suunnitteluun erikoistunut mainostoimisto. Parcerolle siirtyviä asiakkuuksia ovat muun muassa Blistex, Orkla Care, Ifolor ja Sector Alarm. Rocky teki tilikaudella 2019 noin 1,3 miljoonan euron liikevaihdon. Tilikauden tulos oli 74 000 euroa.

Kuluttajamarkkinoinnin puolen lisäksi Rockyyn kuuluu Healthcare-yksikkö, joka on yhtiöitetty omaksi Sic! Advertising -yhtiökseen. Yhteistyön myötä tämä osa Rockya ei kuitenkaan yhdistynyt Parceron kanssa.