Parhaat Sekunnit -kilpailun juuret ulottuvat vuoteen 1994, jolloin MTV ja Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL alkoivat yhteistyössä järjestää Kuukauden Parhaat Sekunnit -kilpailua ajankohtaisen ja laadukkaan tv-mainonnan palkitsemiseksi.

Vuonna 2017 Kuukauden Parhaat Sekunnit siirtyi koko kaupallisen televisiokentän kattavaksi kilpailuksi ja kilpailun järjestäminen siirtyi Screenforcelle. Samalla kilpailun nimeksi muuttui Kauden Parhaat Sekunnit.

Kilpailun muotoa muutettiin tänä vuonna, mutta uusi muoto ei ottanut tuulta alleen. Kausittaiseen kilpailuun osallistui kesäkaudella Screenforce Finlandin mukaan liian vähäinen määrä mainoselokuvia, jotta kilpailun taso olisi pystytty pitämään riittävän laadukkaana.

Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Anna Lujanen kertoo M&M:lle, että aiemmin Parhaat sekunnit -kilpailuun pystyi osallistumaan laittamalla rastin ruutuun Spotgatessa. Tätä kautta kilpailuun tuli valtavia määriä taktisia mainoksia, jotka työllistivät Lujasen mukaan turhaan tuomaristoa.

”Laitoimme ilmoittautumisen sähköisen lomakkeen taakse sekä pienen osallistumismaksun, ja sääntömuutoksen jälkeen töitä ei enää ilmoittautunut tarpeeksi. Moni mainostoimisto pahoitteli ajanpuutetta, ja luonnollisesti palkintohakemusten tekoon käytetty aika on poissa asiakastyöstä. Mainosalalla on paljon hyviä, Voiton kaltaisia kilpailuja, emmekä myöskään halua eri kilpailujen kannibalisoivan toistensa suosiota”, kertoo Lujanen.

Screenforce Finland aikoo keskittyä jatkossa kehittämään toista kilpailuaan, Voitto-gaalaa. Voitto-kilpailu kerää Anna Lujasen mukaan vuosittain yli 200 kilpailuosallistumista ja 600 gaalavierasta.

”Viime vuonna yli 6 000 suomalaista äänesti Yleisön parhaat sekunnit -voittajaa. Parhaat Sekunnit -kilpailua ei selvästi koettu tarpeeksi kiinnostavaksi.”

Tarkoittaako tämä sitä, että jatkossa Voitto-gaalan kehittämiseen panostetaan kaikin tavoin, myös rahallisesti, enemmän?

”Seuraavassa Voitto-gaalassa juhlimme 25-vuotista taivalta. Aiomme APFI ry:n kanssa laittaa kisaan enemmän voimavaroja. Screenforce Finland on nyt siirtynyt myös tavaramerkin omistajaksi ja tulevan gaalan järjestäjäksi. Haluamme tehdä ikimuistoisen gaalan, joka antaa vaikuttavalle liikkuvalle kuvalle sille kuuluvan kunnian. Toimistoille Voitto-gaala on erinomainen paikka näkyä, ja olemme avoimia myös sponsoroinnille”, toteaa Lujanen.

Anna Lujanen pitää erittäin tärkeänä, että liikkuvan kuvan markkinointitoteutuksia nostetaan esille ja palkitaan säännöllisesti Suomessa. Hän huomauttaa, että suomalaiset katsovat televisiota keskimäärin kaksi tuntia ja 45 minuuttia päivässä.

”Hyvä brändimainonta on myös rakastettua sisältöä. Osa ohjelmista kerää jo nyt enemmän katselua suomalaisissa suoratoistopalveluissa kuin lineaarisessa televisiossa.”

”TV-mainonta tuottaa ylivoimaisen tuoton sijoitetulle mainoseurolle, ja kilpailut ovat erinomainen tapa palkita sekä innostaa suomalaisia mainostajia luomaan uusia ilmiöitä kahvipöytiin ja kaupan vauhdittajiksi”, arvioi Lujanen.

Screenforce Finland on kaupallisten tv-yhtiöiden eli MTV:n, Nelosen, Discoveryn ja Foxin yhdessä vuonna 2016 perustama toimielin, joka tekee tunnetuksi kaupallista televisiota mainostajille.

Lue lisää: Anna Lujanen Screenforce Finlandin johtoon