Markkinointi & Mainonta pistää vuosittain suurimmat suomalaiset markkinointialan toimistot järjestykseen taloudellisen menestyksen mukaan. Listamme on odotettu, luettu ja laajalti kommentoitu. Hyvä niin, arvostamme palautetta, jota listasta aina satelee.

Tälle vuodelle olemme yritystutkija Erkka Feltin avustuksella tehneet pientä hienosäätöä siihen, miten toimistoja ryhmätasolla laitetaan järjestykseen. Felt avaa päätöstä toimistolistausta käsittelevän juttukokonaisuuden yhteydessä.

Teaserina mainittakoon, että samalla kun toimistoissa ja ryhmissä siilot purkautuvat ja toimistorajat hämärtyvät, mekin olemme harkinneet listauksen reunaehtoja uudelleen. Odotamme jälleen palautetta, sillä sekä toimistokentän että sitä seuraavan median yhteinen tavoite on suomalaisen markkinointialan kasvu ja kehitys.

Alan kannalta listalta kaikuu hyviä ja huonompia uutisia. Toimistojen kasvu jatkui vahvana, mutta toisaalta tulokset ohenivat. Tämän vuoden listan kärkeen nousee Miltton, mutta viime vuoden kakkonen Dagmar hengittää niskaan. Nousuja voi tehdä erilaisiin vahvuuksiin panostamalla, kuten sijoilta kolme ja neljä löytyvät teknologiapainotteinen Routa ja mainostoimistoksi luokiteltava Avidly osoittavat.

”Markkinointiala muuttuu, ja se näkyy myös toimistolistalla.”

Kasvusta ja kehityksestä puheen ollen on kiinnostavaa huomata, että puheet teknologian merkityksestä markkinoinnissa näkyvät myös tuloksessa. Kovimpien kasvajien joukossa näkyy monia yrityksiä, joiden erikoisosaaminen on tekniikassa ja teknisessä toteuttamisessa. Kenttä monipuolistuu ja se näkyy myös 50 suurimman toimiston listalla.

Vaikka teknologiaa on jo tässäkin kirjoituksessa korostettu, toimistojen listalla näkyy myös niin sanottujen luovien toimistojen hyvä vire. On paikallaan alleviivata, että yhä useammilla toimistoilla luokittelu teknologia tai luovuuden ei ole enää tarpeellista.

Oli kyse luovuudesta tai teknologiasta, yksi vahvuustekijä sen sijaan tuntuu nousevan esiin niin markkinointiviestinnän toimistojen listan lisäksi muissakin uusimman numeromme jutuissa.

Lehtemme henkilöhaastattelussa TBWA\Helsingin luova johtaja Heidi Taina kertoo toimittaja Piritta Palokankaalle, että luovan työn johtaminen on ennen kaikkea ihmisten johtamista. TBWA\Helsinki piti paikkansa toimistolistauksen kymmenen kärjessä, mutta on tehnyt valtavia harppauksia viime vuosina luovuudessa.

Viestintätoimisto Drumilla puolestaan on lähdetty taklaamaan uusiutumisen haastetta nimenomaan henkilöstöön investoimalla. TBWA\Helsinki ja Drum ovat vain muutamia esimerkkejä henkilöstöön panostamisesta. Uskallan väittää, että sellaista menestystarinaa on vaikea löytää, jonka taustalla ei ole oivallusta henkilöstön merkityksen korostamisesta, hyvinvoinnin lisäämisestä tai työviihtyvyyden parantamisesta.