Olympialaisten brändays logoineen on sekä jännittävä että vaarallinen tehtävä. Yhtäältä suunnittelijoilla on mahdollisuus luoda jotakin todella ainutlaatuista ja joka jää historiaan, toisaalta vastassa ovat valtavat paineet ja yleensä lopputulos haukutaan pystyyn.

Pariisin vuoden 2024 -kesäkisojen logo on AdWeekin tekemän katsauksen mukaan tästä oiva esimerkki. Tarkoituksena on ollut tehdä viittaus erääseen Ranskan tärkeimmistä kansallissymboleista, järjen ja vapauden henkilöitymään Marianneen.

Kisajärjestäjien kannalta on valitettavaa, että uusi logo on rinnastettu olympiatulen ja -aatteen sijasta muun muassa deitti-ilmoitukseen ja esimerkiksi shampoo-mainokseen.

Vaikka toteutus ei mitä ilmeisimmin ole täysi napakymppi, suunnittelijoita ei tule ristiinnaulita, koska mikä tahansa lopputulos olisi todennäköisesti synnyttänyt soraääniä.

Cactus-designstudiossa työskentelevä muotoilija Sarah Berkheimer tiivistää tilanteen parhaiten.

”Tunnustan, että niin suuren ja kaikkialla vaikuttavan asian kuin olympialaisten, brändääminen ei ole helppo juttu. Ja muotoilijana voin vain tuntea myötätuntoa tätä valtavaa haastetta kohtaan, luoda logo, joka merkitsee jotakin jokaiselle”, hän sanoo.

Juuri tällaisen haasteen muotoilijat kohtaavat tämänkaltaisissa projekteissa. Lopputulos koskettaa kaikkia ja juuri missään muualla ei ole niin suurta joukkoa ihmisiä, joita pitäisi miellyttää yhtaikaa.

Alan ammattilaiset antavat kritiikkiä etenkin siitä, että tarkoitetut mielleyhtymät ja symbolit eivät avaudu logosta selvästi.

Tässä joitakin kommentteja:

Marian Williams, muotoilujohtaja, OKRP:

"Tästä puuttuu energia. Se miten olympiasoihtu ja naisen kasvot tuodaan esiin logossa ei toimi, koska se tapa ei juhlista suurta urheilutapahtumaa, jollainen olympialaiset ovat. Erityisesti kasvot ja hiukset. Ne viittaavat Ranskaan, mutta ne eivät välitä oivallusta."

Jessica Tainsh, luova johtaja, Firstborn:

"En voi välttyä ajatukselta, että tämä on jo nähty. Kuten asennettuna kultakalvoon paikallisen salongin ikkunaan, jotta paikalliset rouvat voisivat käydä kohentamassa kampaustaan, joltain 90-luvulta. Se ei toiminut silloin ja vielä vähemmän nyt. Se on kiva ajatus ja yrittää symboloida niin montaa tärkeää asiaa Ranskasta ja tapahtumasta, mutta toteutus epäonnistuu ja alkaa mennä tahattoman komiikan puolelle."

Pariisin kesäolympialaiset järjestetään vuonna 2024 heinä- ja elokuun vaihteessa.