Seurustelu ja brändisuhde etenevät samat viisi rappusta ylös ja alas.

"Tiedätkö, että olen olemassa?"

Deittailu ja brändisuhde alkavat tietoisuudesta. Hyvä stoori tai edustava pakkaus kiinnittää huomion.

"Kuulummeko samaan sarjaan?"

Olen tarkkailuasemissa - onko tässä brändi, joka täyttää tarpeeni?

"Miten ensimmäinen tapaaminen sujui?"

No niin, sisäinen kutina etenee jo mukavasti.

"Haluan vielä pitää ovia auki vähän muuallekin."

Tosiasiassa kiinnitän huomioni yhä tiukemmin yhteen brändiin.

"Olemmeko valmiit sitoutumaan?"

Suhde on nyt todella vahva, haluan tämän brändin (melkein) aina.

Sitten tulee ulkoisia paineita, kuten vaikkapa matalasuhdanne. Brändin omistaja unohtaa ylläpitää kiinnostusta, ja raput vievät alaspäin.

Alan laajentaa repertuaaria ja huomaan, ettei se yksi ollut juurikaan parempi kuin muut.

Alkaa vähän tuntua, ettei se ollutkaan minun tyyppiseni ihmisen juttu.

Ja kun aikaa kuluu, en enää kuulekaan koko brändistä juuri mitään.

Kaiken se kestää, kaiken se kärsii, sitten se myydään.

Kaikki tietävät, ettei matalasuhdanteessa kannata vähentää mainontaa, ja silti kaikki varautuvat siihen, että miltei kaikki vähentävät. Mainostoimistojen ja medioiden julistamana ajatus saa saman vireen kuin Eläkeläiset-yhtyeen kiteytys humpan syvimmästä sanomasta: "Oletpa ruma taikka raihnas, anna meille kaikki rahasi".

Neljästä taantumamarkkinoinnin tärkeimmästä ohjeesta kolmea muuta kuulee paljon harvemmin, vaikka ne ovat vähintään yhtä olennaisia.

Älä laske hintaa.

Suuri osa lojaaleista kuluttajista ostaa tuotetta korkeammallakin hinnalla.

Ne sulhaset, joiden lompakko laihtuu muutamaksi vuodeksi, palaavat kunhan heidän ostovoimansa elpyy.

Hintaposition laskeminen vaikuttaa merkin arvostukseen pysyvästi. Älä helkutissa laske hintaa, ellet halua tehdä sitä lopullisesti.

Hintaryhdikkyydestä markkinoinnin linjanvetona tykkää useimmiten jopa talousosasto, ja osoitettu suoraselkäisyys voi antaa uskottavuutta muidenkin hyvien asioiden edistämiseen.

Älä laske laatua.

Kun paineet kulusäästöihin kasvavat, laadusta tinkiminen alkaa houkuttaa.

Viettelystä kannattaa vastustaa viimeiseen asti, sillä tuotekokemus on vielä positiota ja kategoriajohtajuuttakin tärkeämpi brändisuhteen kulmakivi.

Palveluissa laadunalennus saattaa mennä hetken läpi ilman taloudellisia vahinkoja, mutta samalla se avaa kilpailijoille houkuttelevan ohituskaistan.

Vahvista henkilökunnan uskoa tuotteeseen.

Työntekijöiden pitää uskoa siihen, että heidän tuotteensa on parempi kuin kilpailijoiden ja että kunnia kuuluu heille.

Työntekijöiden motivaatiota on pidettävä yllä sitä enemmän mitä enemmän heillä on asiakaskohtaamisia. Jos yritys joutuu irtisanomisiin, jäljelle jääneille on tehtävä selväksi, että heidän työpaikkansa ovat turvatut ja heihin aiotaan panostaa.

Suhdanne on jo muuttanut markkinaosuuksia. Yhdysvalloissa premiumin myynti on laskenut jonkin verran, mutta vielä enemmän lunta on tullut tupaan mainstream-merkeille. Kaupan merkit ja halpatuotteet ovat selvästi vuoden voittajia.

Toisin sanoen matalasuhdanteessakin polarisaatio halvimpiin mahdollisiin hyväksyttäviin ja parasta lisäarvoa tarjoaviin tuotteisiin etenee. Keskikenttä tyhjenee.

Vahvat merkit tarvitsevat terässelkärankaisia johtajia puolustajikseen.