Kaslink on tuonut Kaslink Aito -kauratuotteensa Ruotsissa markkinoille huomiota herättävästi mainoskampanjalla, jossa käytetään kuvia parittelevista eläimistä. Drama Queen in suunnittelema konsepti on nimeltään En kärlekshistoria med naturen eli Rakkaustarina luonnon kanssa.

Kaslinkin luova johtaja Juha-Petteri Kukkonen kertoo M&M:lle, että maanantaina alkaneesta kampanjasta on tullut paljon palautetta, sekä puolesta että vastaan.

”Hauskin esimerkki oli sosiaalisen median markkinoinnistamme vastaavan henkilön saama viesti, jossa sanottiin, että joku on kaapannut Instagram-mainoksemme, kun siinä on parittelevia eläimiä. Viestissä oli mukana kuvakaappauskin.”

Myös Resumé on kirjoittanut kampanjasta.

”Halusimme herättelevän teeman”

Kukkosen mukaan kampanjan taustalla on ajatus siitä, että kauratuotteet ovat vastuullinen vaihtoehto, joka auttaa säilyttämään luonnon tulevillekin sukupolville.

”Halusimme tuoda kuluttajien näkyville luonnon kaikessa kauneudessaan. Viesti on, että kuluttajilta vaaditaan entistä vastuullisempia valintoja, jotta eläimet voivat tulevaisuudessakin viihtyä luonnossa. Drama Queenin luovan johtajan Mårten Knutsson in ja hänen tiiminsä kanssa syntynyt idea kuvaa mielestämme erittäin hyvin tilannetta.”

Onko kyse myös klassisesta seksi myy -tapauksesta?

”Jokainen voi tietysti ajatella niin kuin itse haluaa, mutta emme hakeneet sellaista kulmaa. Halusimme herättelevän teeman, joka pysäyttää ihmiset miettimään vastuullisuutta. Kaupoissa näytämme kuvia näiden eläinten jälkeläisistä eli siitä, mitä tästä syntyy, kun luonto säilytetään. Kauppojen hyllyjen vieressä on kuvia pienistä karhunpoikasista ja leppäkertuista muistuttamassa kuluttajia siitä, miten luonnon kiertokulku menee, kun ostoksilla tehdään vastuullisia valintoja.”

Yksi merkittävimmistä markkinointipanostuksista Kaslinkin historiassa

Useita viikkoja kestävän mainoskampanjan lisäksi tuotteiden lanseeraukseen kuului viime viikolla Tukholmassa medialle Michelin-tähtikokki Mathias Dahlgren in kanssa järjestetty aamiaistilaisuus.

Lanseerauksen budjettia Kukkonen ei kerro.

”Lanseeraus Ruotsissa on yksi merkittävimmistä markkinointipanostuksista Kaslinkin historiassa”, hän sanoo.

Viisi Kaslinkin tuotetta tuotiin myyntiin Hemköp-, Willys- ja Coop-ketjujen kaupoissa.

Kukkonen uskoo, että Oatly n kotimarkkinoilla Ruotsissa on tilaa myös Kaslinkin tuotteille.

”Tuoteportfoliomme on hyvin toisenlainen kuin Oatlylla. Markkina kasvaa, eikä globaalia kauramarkkinaa ole vielä jaettu. Uskon, että viiden vuoden kuluessa alalla on globaalisti vähintään puolenkymmentä isoa toimijaa, ja uskon ja toivon, että ne tulevat pääasiassa Pohjoismaista. Meillä on tämä ihana ilmasto, josta ihmiset eivät aina välttämättä pidä, mutta jossa kasvaa maailman paras kaura.”