Media

Kaisa Saario 16.12.2016 14:45

Pauli Aalto-Setälä ja kumppanit etsivät mediainnovaatioita päihittämään Googlen ja Facebookin

Media Honeypot
Media Honeypot -tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa Helsingissä viime keväänä.

Tekes hakee media-alan ideoita, joista parhaat kutsutaan viisihenkisen pelinrakentajajoukon sparrattavaksi Media Honeypot -tapahtumaan. Tarjolla on yhteensä viisi miljoonaa euroa rahoitusta.

Tekes on värvännyt joukon media- ja startup-kentän vaikuttajia etsimään Suomesta uusia media-alan innovaatioita.

Media Fast Track -ohjelman haku uusille ideoille käynnistyi viime viikolla. Parhaat ideat kutsutaan helmikuussa järjestettävään Media Honeypot -tapahtumaan, jossa Allerin toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä, hallitusammattilainen ja sisältötoimisto Era Contentin perustaja Anu Nissinen, kansainvälisen asiantuntijaverkosto MindMill Networkin perustaja Marjaana Toiminen, it- ja media-alan sarjayrittäjä Ilkka O. Lavas sekä karaokepalvelustaan tunnetun Singan toimitusjohtaja Atte Hujanen kuuntelevat, sparraavat ja auttavat hiomaan ideoita.

Osallistuminen maksaa sata euroa, mutta toisaalta ideoiden rahoittamiseen on varattu viisi miljoonaa euroa liikenne- ja viestintäministeriön vuosille 2015–2018 myöntämästä 30 miljoonan euron median innovaatiotuesta.

Tekesin asiantuntijan Petri Rajahalmeen mukaan nyt on hyvä hetki tehostaa median innovaatiotoimintaa, sillä mediatalot ja mediasektori taistelevat globaalistikin samojen haasteiden parissa. Esimerkiksi digitaalisen median kannattavuuskriisi ja pohdinta siitä, miten pärjätä mainoseurokilpailussa Googlen ja Facebookin kaltaisten jättien kanssa eivät rajoitu Suomeen.

Rajahalme näkee sen myönteisen kautta: hyville ideoille on heti kansainvälistäkin potentiaalia.

"Kun raja-aidat ovat kaatuneet meidän suuntaan, eli meidän pelikentällemme on tultu viemään meidän rahaamme, niin miksi mekin emme tekisi tosi makeita juttuja ja lähtisi hakemaan rahaa takaisin kansainvälisiltä kentiltä", hän sanoo.

Pelinrakentajajoukkueen tarkoitus on tuoda ideoiden kehittämiseen savisten käsien syvällisempää asiantuntemusta. Rajahalmeen mukaan ohjelma on samalla vastaus aika ajoin kuultuun kritiikkiin, jonka mukaan Tekes on liian kaukana käytännön yrityskentästä.

"Vaikka me katsomme asioita liiketoiminta- ja yrityslähtöisesti, he elävät päivittäin sitä liiketoimintaa. Tuohan se lisäarvoa", hän sanoo.

Itse pelinrakentajat on Rajahalmeen mukaan valittu siten, että mukana olisi mahdollisimman monenlaisia näkökulmia perinteisemmästä mediasta startup-maailmaan ja tulevaisuuden visioihin. Tarkoitus on samalla kehittää yhteistyömallia ja mahdollisesti hyödyntää pelinrakentajien osaamista tapahtuman jälkeenkin.

Rajahalmeen mukaan Media Fast Track on tarkoitettu kaikille, jotka toimivat media-alalla tai ovat kehittämässä jotain media-alaa hyödyntävää. Haku on auki 8. tammikuuta asti. Muutamia hakemuksia on kuulemma jo tullut.

"Haemme totta kai innovatiivisia, uusia ideoilta startupeilta, mutta meistä olisi mahtavaa, jos saisimme myös joitain isojen yritysten kehitystiimejä aktivoituja", Rajahalme sanoo.

Ideoita rahoitetaan perinteisillä Tekes-kriteereillä, eli esimerkiksi omarahoitusosuus on karkeasti 50 prosenttia. Sitä, kuinka montaa projektia lähdetään rahoittamaan, riippuu ideoista.

"Toivomme pelinrakentajilta myös sitä, että he pystyvät sanomaan, että tämä idea ei ole vielä ihan kypsä, lähde kehittämään sitä tähän suuntaan ja sitten voidaan keskustella uudestaan."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö