Kampanjat

Ville Perttula 10.1. 09:35 päivitetty 10.1. 10:32

Paulig käyttää nyt vain vastuulliseksi varmennettuja kahvipapuja — "Kampanjassamme ei kikkailla luovuudella"

Paulig arvioi, että ympäristönsuojelu sekä taloudellinen ja sosiaalinen vastuu ovat hyvässä tasapainossa yhtiön sertifikaattiportfoliossa.

Suomalainen kahvivalmistaja Paulig asetti vuonna 2014 tavoitteeksi, että kaikki sen käyttämät kahvipavut hankitaan vastuullisiksi varmennetuista lähteistä vuoden 2018 loppuun mennessä. Nyt Paulig kertoo saavuttaneensa tavoitteensa aikataulun mukaisesti.

Pauligin mukaan se käyttää tuotteissaan nyt vain UTZ- ja Reilu kauppa -sertifioitua kahvia sekä Luomu-kahvia, jota käytetään edellämainittujen sertifikaattien yhteydessä. Lisäksi osa kahvipavuista tulee Pauligin kumppanuushankkeiden kautta.

Paulig kertoo verkkosivuillaan, että se on viime vuosien aikana lisännyt valikoimaansa sertifioituja kahveja, kehittänyt toimitusketjuja ja varmentanut raakakahvin hankintalähteitä.

Pauligin kahvien toimitusketjuista vastaava johtaja Katariina Aho arvioi, että ympäristönsuojelu, taloudellinen ja sosiaalinen vastuu ovat hyvässä tasapainossa Pauligin sertifikaattiportfoliossa.

"Hankimme kahvia nyt sellaisista lähteistä, jotka ovat nykykäsityksen mukaan vastuullisia eli ne ottavat huomioon taloudelliset, sosiaaliset tai ympäristönäkökulmat. Jotta oikeasti erottautuisimme kilpailijoistamme ja vastuullisuudella olisi vaikutusta liiketoimintaamme, halusimme, että koko kahvivolyymi hankitaan vastuullisista lähteistä."

Pauligin kahvien toimitusketjuista vastaava johtaja Katariina Aho kertoo, että osalla Pauligin tuotteista on Luomu-merkintä, mutta se ei ole yksin riittävä tae vastuullisuudesta, koska merkintä ei kata kaikkia vastuullisuuden osa-alueita. | Kuva: Paulig

 

Projekti on ollut iso, sillä Paulig ostaa vuosittain yli 50 miljoonaa kiloa raakakahvia. Projektia hankaloitti Ahon mukaan se, että vastuulliseksi varmennettua kahvia ei ollut mahdollista hankkia kaikista Pauligin käyttämistä tuottajamaista, kuten esimerkiksi Etiopiasta. Ongelmaa ratkottiin muun muassa käynnistämällä kumppanuushankkeita vastuullisuuden lisäämiseksi.

"Meillä on tällä hetkellä Etiopiassa meneillään hanke, jossa on mukana ulkoministeriö ja Reilu kauppa. Koska hanke on vasta nyt käynnissä, emme vielä saa papuja hankkeen piirissä olevilta tiloilta."

Pauligilla on tällä hetkellä käynnissä kumppanuushankkeita yhteensä 12 maassa. Uusimmat hankkeet on perustettu viime vuosien aikana Afrikkaan sekä Etelä- ja Keski-Amerikkaan. Pauligin kumppaneita ovat muun muassa International Coffee Partners, Coffee & Climate, Reilu kauppa ja kahvinvientiyritykset.

"On tämä ollut Pauligille merkittävä taloudellinen satsaus. Tässä on tapahtunut myös henkilöstön työtapojen kannalta merkittävä muutos", Aho toteaa.

Kampanjassa juhlitaan määrällä

Paulig juhlii virstanpylvään saavuttamista kolmiviikkoisella kampanjalla, joka alkoi vuodenvaihteen jälkeen. Pauligin markkinointijohtaja Tomi Wirtanen kertoo M&M:lle, että kampanjassa hämmästellään Pauligin hankkimaa kahvipapujen määrää.

Pauligin markkinointijohtaja Tomi Wirtanen. | Kuva: Kimmo Haapala

Yhtiö hankkii vuosittain 370 miljardia kahvipapua, joka vastaa 50 miljoonaa kiloa. Kampanjan mainoksissa määrää suhteutetaan esimerkiksi Vapaudenpatsaan painoon, Näsinneulan korkeuteen ja maapallon ympärysmittaan.

"Aihe on aika monimutkainen, joten kampanjassamme ei kikkailla luovuudella. Menemme kampanjassa suoraan asiaan, että jokainen papumme tulee vastuulliseksi varmennetuista lähteistä."

"Yli 370 miljardia papua jonoon laitettuna riittäisi 68 kertaa maapallon ympäri", Wirtanen havainnollistaa kampanjan ideaa.

Kampanja pyörii printissä, televisiossa, sosiaalisessa mediassa ja verkossa. Kahvipapujen vastuullisuutta on mainostettu muun muassa Helsingin Sanomien etusivulla.

"Myös kahvipakettimme on meille iso media. Viestiä painetaan useaan miljoonaan pakettiin parin kuukauden aikana."

Paulig ei kerro julkisuuteen, miten paljon kampanja on kustantanut. Wirtanen kuitenkin kuvailee kampanjaa merkittäviksi.

Kampanjan suunnittelusta on vastannut mainostoimisto Bob the Robot.

Muutos 10.1.2019 Otsikkoa muutettu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö