Suoraan asiaan

Aleksi Ylä-Anttila 7.2. 08:31

Paulig luopui ikonisesta mainoskasvostaan: "Perinteiden pitää elää ajassa mukana"

Kimmo Haapala
"Emme koe, että henkilön sopivuus tehtävään on tänä päivänä kiinni tietystä sukupuolesta, iästä tai hiusten väristä", sanoo markkinointijohtaja Tomi Wirtanen Pauligilta.

Kuka tahansa voi nyt hakea Pauligin brändilähettilääksi, markkinointijohtaja Tomi Wirtanen kertoo.

Paulig luopuu pitkäikäisestä mainoskasvostaan, Paula-­nimeä kantavasta naishahmosta. Vuodesta 1950 lähtien Pauligin Paulan tehtävissä on toiminut yhteensä 19 henkilöä. Nyt käynnistyneen avoimen rekrytointiprosessin kautta kuka ­tahansa voi hakea Pauligin brändilähettilääksi. Miksi tähän ratkaisuun on nyt päädytty, markkinointijohtaja Tomi Wirtanen?

"Perinteet ovat hienoja, mutta perinteiden pitää elää ajassa mukana. Haemme nyt 20:tta brändilähettilästä, mutta emme koe, että henkilön sopivuus tehtävään on tänä päivänä kiinni tietystä sukupuolesta, iästä tai hiusten väristä. Siksi olemme lähteneet aika selkeästi viestimään, että nyt haettavan brändilähettilään tehtävä on avoin kaikille kahvista innostuville."

Tomi Wirtanen, 43

Kuka: Pauligin Kahvi, markkinointijohtaja

Ajankohtaista: Kahvi­valmistaja Paulig on päättänyt luopua ­lähes 70 vuotta vanhasta mainoskasvostaan, kansallispukuisesta Pauligin Paula -naishahmosta, joka on esiintynyt Pauligin mainonnassa ­vuodesta 1950. Paulig on käynnistänyt rekrytointi­prosessin, jonka kautta kuka tahansa tehtävästä kiinnostunut voi hakea uudeksi brändilähet­tilääksi ikään ja suku­puoleen katsomatta.

Kansallispukuinen Paula on mainonnan ohella edustanut brändiä erilaisissa tilaisuuksissa sekä tuote-esittelijänä. Mitä ominaisuuksia uudelta brändilähettiläältä vaaditaan?

"Kiinnostava ja valovoimainen persoona ja ennen kaikkea oikea asenne ovat tärkeimmät tekijät. Emme halua tähän tehtävään nyt valmista huippukoulutuksen saanutta baristaa. Arvostamme hyvien ihmissuhdetaitojen ja esiintymistaitojen ohella kykyä tuoda itseään kiinnostavasti esille sosiaalisen median kanavissa, koska somevaikuttaminen on tänä päivänä hyvin keskeinen osa markkinointia.”

Markkinoinnissa jatkuvuus ja tuttuus puhuttelevat. Esimerkkinä tulee mieleen suomalaisten hyvin tuntema ­Juhla Mokan Tunteella ja taidolla -mainoskonsepti. Minkälaisia haasteita on edessä, kun vanhaa linjaa lähdetään uudistamaan rohkeasti?

"Emme ole halunneet lähteä uudistumaan haasteet edellä. Enemmänkin haluamme alleviivata, kuinka brändi seuraa aikaansa ja samalla edistää tasa-arvoa yhteiskunnassa. En usko, että kovin ­monella on lähtökohtaisesti mitään näitä asioita vastaan. Olemme matkan varrella jo hieman vähentäneet perinteitä, kuten kansallispuvun käyttöä. Paula on viime vuosina esiintynyt hyvinkin moderneissa asuissa ja tilaisuuksissa. Tätä linjaa jatkamme nyt."

Nykypäivän kahvikeskustelut käydään kahvipöydän ­ohella yhä useammin sosiaalisessa mediassa. Miten tämä vaikuttaa brändilähettilään rooliin ja työnkuvaan?

"Kaikenlainen bloggaaminen sekä luonteva esiintyminen Pauligin omissa kanavissa ovat isossa roolissa. Myös kyky suunnitella kiinnostavia video- ja kuvasisältöjä on tärkeää. Jo parin viime vuoden aikana Paula on ollut aktiivisesti tekemisissä useiden suomalaisten somevaikuttajien kanssa. Hän on käynyt muun ­muassa alkuperämaamatkoilla ja kokeillut baristan tehtäviä. Luonnollinen esiintyminen somevaikuttajien ja muiden julkisuuden henkilöiden kanssa on ominaispiirre, jota odotamme uudelta brändilähettiläältä."

Artikkeli on julkaistu Kauppalehdessä 4.2.2019.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö