Kulttuuri

Aleksi Ylä-Anttila 3.12. 16:02 päivitetty 3.12. 16:48

Pauligin kampanja nostaa keskiöön kahvin ja luovuuden liiton: "Löysimme hienon yksityiskohdan historiasta"

Kimmo Haapala
Tomi Wirtanen on Pauligin markkinointijohtaja.

Suomalaiset ovat kahvia rakastavaa kansaa. Paulig juhlistaa kahvin roolia suomalaisten elämässä itsenäisyyspäivän ympärille rakennetulla kampanjalla.

Kahvin voimalla -kampanja sai Pauligin Kahvin markkinointijohtaja Tomi Wirtasen mukaan alkuinnoituksensa Suomen kulttuurihistoriasta.

Tomi Wirtanen kertoo M&M:lle, että kahvilla on ollut merkittävä rooli Suomen kansallissäveltäjä Jean Sibeliuksen luomistyössä. Siitä lähti ajatus, jonka mukaan kaikkien suomalaisten tuntema teos on saanut innoitusta myös niinkin arkisesta asiasta kuin kahvikupista.

Kansallissäveltäjä Jean Sibelius oli tunnetusti kahvimiehiä. Pauligin itsenäisyyspäivän kampanjassa tuodaan yhteen luovuus ja kahvi. Kahvilla saattoi hyvinkin olla oma osuutensa myös Finlandia-hymnin luomisessa. | Kuva: Paulig

"Löysimme hienon yksityiskohdan historiasta. Kahvi on todistetusti ollut Jean Sibeliuksen elämää. Kahvi on ollut osa hänen luomistyötään ja hän on ollut kahviharrastaja. Tältä pohjalta on hauska ajatella, että kaikkien tuntema kansallisteos Finlandia-hymni on saattanut syntyä osin kahvin voimalla", Tomi Wirtanen kertoo.

Suomalaisista kotitalouksista 93 prosenttia juo kahvia, ja 88 prosenttia kahvinjuojista nauttii kahvikupillisen vähintään kerran päivässä. Kahvi on ollut keskeinen osa suomalaista kulttuuria jo vuosikymmenien ajan.

Kahvi on kuulunut myös suomalaisten valtiomiesten elämään. Muun muassa Suomen tasavallan presidenttinä vuosina 1956-1981 Urho Kekkosella oli tapana viedä kahvia tuliaisiksi maakuntavierailuillaan.

Kahvittelulla on vuosittain juhlistettu Suomen itsenäisyyttä niin suomalaisten kotioloissa kuin virallisella itsenäisyyspäivän vastaanotolla.

Presidentti Martti Ahtisaaren virkakauteen asti kahvi tarjoiltiin itsenäisyyspäivänä perinteisestä kahvipannusta, mutta nykyisin kyseinen kahvipannu viettää eläkepäiviään koristeena Presidentinlinnan Peilisalissa.

Tomi Wirtasen mukaan Suomessa on paljon tekijöitä ja sankareita. He voivat olla esimerkiksi taiteilijoita, valtion päämiehiä, urheilijoita tai ihan vain arkipäivän puurtajia.

"Kahvi on taustalla antamassa vähän piristystä, motivaatiota, energiaa ja inspiraatiota. Me emme ole sankareita, mutta olemme taustalla mukana auttamassa heitä entistä kovempiin suorituksiin", Wirtanen kertoo.

Kampanja näkyy itsenäisyyspäiväviikolla printtimainontana Helsingin Sanomissa sekä Ilta-Sanomissa. Tämän lisäksi kampanja on esillä digitaalisissa kanavissa ja sosiaalisen median kanavissa. Kampanjan budjetti on Wirtasen mukaan "hyvin maltillinen".

"Tämä ei ole taloudellisesti iso kampanja, mutta henkisesti ja ylpeyden kannalta sitäkin isompi."

Kahvin voimalla -kampanjan on yhdessä Pauligin kanssa ideoinut mainostoimisto Bob the Robot. Muita kumppaneita ovat kuvatoimisto Koski Syväri sekä Sibeliuksen perikunta.