Kahvi

Elina Lappalainen 19.10.2011 14:09 päivitetty 4.2.2016 10:11

Pauligin Markula: "Venäläinenhän rakastaa länsimaisia brändejä"

Laatu ja perheyhtiön pitkät perinteet näkyvät Pauligin kahviliiketoiminnan toimitusjohtajan Elisa Markulan mukaan yhtiön mainonnassa myös Venäjällä.

Venäjällä Pauligin paketeissa ei ole suuria kyrillisiä kirjaimia. Paketit viestivät suomalaisesta laatubrändistä ja yhtiön tuotevalikoima on painottunut korkeamman hintaluokan tuotteisiin.

”Venäläinenhän rakastaa länsimaisia brändejä. Niillä profiloidutaan sosiaalisesti”, Paulig-konsernin kahviliiketoiminnan toimitusjohtaja Elisa Markula sanoi yhtiön keskiviikkoaamuna järjestämässä kahviseminaarissa.

Laatu ja perheyhtiön pitkät perinteet näkyvät Markulan mukaan myös yhtiön mainonnassa Venäjällä.

Paulig on kuitenkin valinnut haasteellisen strategian. Venäläisten kahvinkulutus on vasta murto-osa pohjoismaisesta tasosta. Ja suuri osa, noin 75 prosenttia venäläisten juomasta kahvista on pikakahvia.

”Venäläiset ovat ’sekakäyttäjiä’, eli siellä ei ole sitouduttu niin tiukasti tiettyihin kahvilaatuihin tai kahvinjuontitapoihin kuin Suomessa”, Markula kertoo.

Tyypillistä on yhä juoda kahvinsa ”mummotyylillä” niin, että lusikoi murut kuppiin, kaataa vettä päälle ja antaa sakan laskeutua. Paulig kuitenkin uskoo, että myös aidon kahvin kulutus on kasvussa.

Laatua ja tummapaahtoista

Suomessa Paulig yrittää vastata tummien kahvien ja premium-tuotteiden kasvaneeseen kysyntään uusilla tuotteilla.

”Kahviseikkailu on yleistynyt, eli kahviin suhtaudutaan kuin viiniin”, Markula selittää. Kyse on esimerkiksi siitä, miten alkuperämaa, pavut ja paahtoaste vaikuttavat kahvin aromeihin.

Siksi Paulig on tuonut markkinoille esimerkiksi Meksikosta ja Kolumbiasta tuoduista pavuista tehtyjä "maakahveja". Myös vastuullisuusmerkittyjen kahvien valikoima on laajentunut.

Viime viikolla Paulig teki myös uuden aluevaltauksen tuomalla kauppoihin uudet Cupsolo-keittimensä. Kyse on laitteista, joilla valmistetaan esimerkiksi erikoiskahveja kuppi kerrallaan käyttämällä valmistajan omia juomakapseleita. Vahva toimija alueella on ollut esimerkiksi kansainvälinen kahvijätti Nestlé.

”Kaupat ovat olleet niistä äärimmäisen kiinnostuneita, koska tällä pystyy valmistamaan myös Presidenttiä ja Juhla Mokkaa. Uskomme, että tämä tuo lisäkulutusta eikä kannibalisoi suodatinkahvin juomista”, Markula sanoo.